19 دی: میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین به دیدار خود با مقام های آمریکایی اشاره کرد و افزود که مذاکرات وین رو به جلو حرکت می‌کند.
اولیانوف امروز در صفحه توئیتر خود با اعلام اینکه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده است، نوشت: طبق معمول یک گفت‌وگوی سازنده در مورد حل و فصل دشوارترین مسائل باقیمانده در مذاکرات وین داشتیم.
وی در نتیجه این گام اینگونه توصیف کرد که مذاکرات وین رو به جلو حرکت می‌کند.
شبکه خبری العربیه همزمان با دیدار اولیانوف با مالی مدعی شد که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با سفرای کشورهای خلیج فارس در سازمان‌های بین المللی در وین در مورد مذاکرات وین گفت‌وگو کرده است.
مذاکرات روز سیزدهم از هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها دیروز حوالی ساعت ۱۵ بعد از ظهر به وقت محلی وین با دیدار انریکه مورا و علی باقری آغاز شد. سپس نمایندگان سه کشور اروپایی با مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کردند که این جلسه حدود دو ساعت به طول انجامید.
ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی آزمایی ارائه کردند و هیات‌ها در حال بررسی این متون هستند.
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق در حال کاهش است و مذاکرات رو به جلو جریان دارد. مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه هم از مواضع مذاکراتی ایران حمایت کرده و تاکید دارند که گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق پیگیری می‌شود.
وانگ کوان مذاکره کننده چین در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند مذاکرات گفت که جمهوری اسلامی ایران با ارائه ایده‌های تازه و جامع نقش بسیار سازنده‌ای را در گفت‌وگوها ایفا می‌کند. وی تصریح کرد: چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد حمایت می‌کند. دیپلمات چین همچنین یادآورشد که پکن به حمایت از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ادامه می دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :