سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۴3 مورخه ۲9 دی‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «روابط روسیه و چین» بدین شرح است:

آقای رئیسی رئیس جمهور امروز در یک سفر رسمی وارد مسکو شد. در این سفر که بنا به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انجام گرفته است، قرار است روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی گسترش یافته و زمینه‌های همکاری بیشتر به ویژه در مسائل منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تمدید پیمان سابق بین ایران و روسیه و زمینه‌سازی برای قرارداد همکاری ۲۰ ساله شبیه آنچه که با چین انجام گرفته است از دیگر موضوعات این سفر است.

در این ارتباط سفیر روسیه در ایران در گفتگویی اظهار داشت: انتظار می‌رود طیف وسیعی از مسائل دوجانبه به ویژه مسائل منطقه‌ای و اقتصادی در دستور کار مذاکرات با روسای جمهور ایران و روسیه قرار گیرد.

بی‌تردید چین و روسیه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ویژه آنکه از رقبای آمریکا و غرب هستند و همچنین با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی و نظامی که دارند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. از طرف دیگر با توجه به تحریم‌های غرب علیه ایران گسترش روابط با این دو کشور می‌تواند برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها از یک سو و کم کردن فشارهای غربی‌ها در مذاکرات مؤثر باشد.

روابط با شرق و غرب در کشور ما همواره حساسیت‌زا بوده است هر زمان که جمهوری اسلامی برای بهتر شدن روابط با شرق تلاش می‌کند فریاد غربگرایان از هر سو بلند می‌شود. از طرف دیگر هر زمان در کشور تلاشی برای نزدیک شدن به کشورهای غربی آغاز می‌شود خرابکاری و اعتراض شرق گرایان شروع می‌شود. ولی از آنجا که دیگر دوران سیاست موازنه منفی منتفی شده و کارایی خود را از دست داده است و سیاست موازنه مثبت برای حفظ و تحکیم منافع ملی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، لذا مناسب است ضمن تلاشی که برای بهبود با روسیه و چین انجام می‌شود، برای گسترش روابط با کشورهای غربی نیز تلاش شود.

  • نویسنده :
  • منبع :