19 دی: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اسپایکوژن، واکسن مشترک ساخت ایران و استرالیا به سیستم واکسیناسیون همگانی در قم افزوده شد.
به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، سیامک محبی دراین زمینه افزود: این واکسن با همکاری کشور استرالیا ساخته شده‌است و به گروه‌های سنی ۱۸ تا ۵۰ سال تزریق می‌شود.
وی اضافه کرد: واکسن اسپایکوژن برای دُز اول و دوم در گروه‌های سنی ۱۸ تا ۵۰ سال و برای دُز سوم در تمام افراد بالای ۱۸ سال از سازمان غذا و دارو مجوز تزریق دریافت کرده‌است.
وی ادامه داد: این واکسن محصول مشترک شرکت ایرانی سیناژن و شرکت استرالیایی وکسین (Vaxine) است و در استرالیا کوکس ۱۹ نامیده می‌شود.
محبی گفت: اسپایکوژن از دسته واکسن‌هایی است که در آن از ویروس ضعیف شده، کشته شده یا حتی بخشی از ویروس استفاده نمی‌شود، بلکه از پروتیین‌های اسپایک ویروس کرونا که در آزمایشگاه ساخته شده تولید و برای تحریک دستگاه ایمنی استفاده می‌گردد.
وی با بیان این‌که درحال حاضر انواع واکسن‌های موجود درکشور در استان قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: تزریق یک دُز واکسن ایمنی کافی به بدن نمی‌دهد، تزریق دُز دوم ایمنی قابل قبولی می‌دهد؛ اما با گذشت زمان ایمنی آن کاهش پیدا می‌کند از این رو لازم است تزریق دُز سوم واکسن جدی گرفته شود.
وی افزود: طغیان اومیکرون تازه شروع شده و چون علائم خفیفی دارد مردم خیلی اهمیت نمی‌دهند، اما از آنجایی که این ویروس جهش‌های متعددی دارد معلوم نیست جهش بعدی چه مقدار خطرناک باشد.
وضعیت کرونایی قم که از روز ۵ آذرماه به رنگ آبی درآمده بود، از چهارم بهمن ماه به رنگ زرد درآمد.

  • نویسنده :
  • منبع :