سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۴۸ مورخه پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «پیشنهاد مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا» بدین شرح است:

وزیر خارجه ایران، دبیر شورای امنیت ملی و برخی اصول‌گرایان به مذاکرات مستقیم با امریکا درباره موضوع هسته‌ای، چراغ سبز نشان دادند.
امیر عبداللهیان گفت: اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.
هم اکنون مذاکرات غیر مستقیم ایران با آمریکا از طریق مکاتبات غیر رسمی و برخی کشورهای رابط انجام می‌گیرد. وزیر امور خارجه در این ارتباط تصریح کرد: مذاکرات ما با ۱+۴ به طور مستقیم است و مذاکرات با آمریکا از طریق non paper و آقای مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.
ایالات متحده هم پس از اظهارات حسین امیر عبداللهیان تأکید کرد که برای مذاکره مستقیم با تهران برای نجات توافق هسته‌ای «آماده» است. یکی از سخنگوهای دستگاه دیپلماسی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «دیدار مستقیم به ارتباطات مؤثرتر منجر می‌شود که برای دستیابی سریع به توافق ضروری است».
دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره مذاکره مستقیم ایران و امریکا در وین واکنش نشان داد. علی شمخانی در توئیتی نوشت: تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.
قبلاً رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا گفته بود: در عین این که در حال انجام دادن مذاکرات غیر مستقیم با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای هستیم، با آن‌ها مذاکرات غیرمستقیمی هم درباره اطمینان یافتن از آزادسازی زندانیانمان انجام می‌دهیم.
از طرف دیگر عبدالله گنجی، روزنامه‌نگار اصولگرا و مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتی نوشت: نمی‌دانم مذاکره مستقیم با آمریکا گمانه‌زنی است یا تاکتیک، اگر قرار است صورت گیرد نباید در قالب ۵+۱ بلکه دوجانبه باشد
پیش از این طرح هرگونه مذاکره با آمریکا گناهی نابخشودنی محسوب می‌شد.

  • نویسنده :
  • منبع :