انتشار تصاویر جدید از خشونت پلیس آمریکا و اظهارات جنجالی دونالد ترامپ درباره کاهش آمار بیکاری به خشم عمومی و اعتراضاتی که در پی کشته شدن یک شهروند سیاهپوست آغاز شد، دامن زد.

به گزارش شنبه خبرگزاری فرانسه، تصاویر ویدیویی جدید نشان می‌دهد که ۲ پلیس در شهر بوفالو ایالت نیویورک به خشونت فیزیکی علیه یک معترض هفتاد و پنج ساله متوسل شده و وی را نقش بر زمین کرده و سرش را زخمی می‌کنند.
«بایرون براون» شهردار بوفالو گفت که وی و رییس پلیس شهر نسبت به اتفاقی که رخ داده عمیقاً متأسف هستند.
«اندرو کومو» فرماندار نیویورک این حادثه را «کاملاً غیرقابل توجیه و بسیار شرم‌آور» خواند.
همچنین تصاویر ویدیویی دیگر نشان می‌دهد که چهار افسر پلیس در ایندیاناپولیس یک زن را با باتوم، ضرب و شتم کرده و به سوی وی گاز فلفل می‌افشانند.  
ویدیوی دیگری حاکی است که ده‌ها پلیس در شهر نیویورک به معترضان حمله کرده و آنها را محاصره می‌کنند.
پلیس نیویورک مقررات منع آمد و شد را به اجرا گذاشته و ۲۷۰ نفر را که این مقررات را زیر پا گذاشته‌اند بازداشت کرده است.
«بیل د بلاسیو» شهردار نیویورک ادعا کرد که پلیس «خویشتنداری» نشان داده است اما نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای با انتقاد از وی، خواست که «چشمانش را باز کند» زیرا «پلیس از کنترل خارج شده است.»
اعتراضات به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست چهل و شش ساله توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا، همچنان در داخل و خارج آمریکا ادامه دارد.  
رسانه‌ها، گستردگی این اعتراضات را با تظاهراتی مقایسه می‌کنند که در سال ۱۹۶۸ در پی ترور «مارتین لوترکینگ» رخ داد.
پایتخت‌های اروپایی نیز شاهد اعتراضات علیه خشونت پلیس بوده و در کانادا نیز «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور روز جمعه به وقت محلی در تظاهرات اوتاوا شرکت کرد.  
واکنش‌های خشم‌آلود به قتل فلوید ترامپ را با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ریاست جمهوری‌اش مواجه کرده است.
او خواستار سرکوب اعتراضات شده است. از همین رو، نهادهای مدنی در پی سرکوب معترضان از ترامپ شکایت کردند.
در همین حال، ۸۹ مقام نظامی سابق آمریکایی در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نسبت به تهدید ترامپ در مورد استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات هشدار داده و آن را محکوم کردند.
در بحبوحه این اعتراضات، «موریل براوزر» شهردار واشنگتن دستور داد تا محوطه اطراف کاخ سفید به «میدان زندگی سیاهان مهم است» تغییر پیدا کند. او دستور داد تا این شعار با خط درشت در خیابان آن منطقه نوشته شود.
اما اظهارات تازه ترامپ باعث شد تا خشم عمومی نسبت به عملکرد وی فوران کند. وی روز جمعه به وقت محلی با اشاره به کاهش آمار بیکاری به خبرنگاران گفت: امیدوارم جورج از بالا به پایین نگاه کند و بگوید که امروز روز بزرگی برای کشور ماست.
وی افزود: این روز خوبی برای او و برای همه است.
جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات از صحبت‌های ترامپ انتقاد کرد و گفت: آخرین حرف جورج این بود که «نمی‌توانم نفس بکشم.» این سخن در سراسر کشور و دنیا انعکاس یافته است.  
وی افزود: اینکه رییس جمهوری تلاش می‌کند حرف در دهان جورج بگذارد، کاملاً نفرت‌انگیز است.
مقررات منع آمد و شد در واشنگتن، لس آنجلس و برخی شهرهای دیگر لغو شده اما قرار است این مقررات در نیویورک تا سه شب دیگر ادامه داشته باشد.
هزاران معترض در بروکلین نیویورک بعدازظهر جمعه به وقت محلی تلاش کردند اعتراضات را ادامه داده و به روزهای آخر هفته بکشانند.
در مکزیک نیز معترضان مقابل سفارت آمریکا در مکزیکوسیتی تظاهرات کردند. این سفارت در یادداشتی مدعی شد که معترضان با سنگ و کوکتل مولوتوف به ساختمان سفارت حمله کردند.
قرار است شنبه (امروز) اعتراضات در واشنگتن و همچنین در میامی در مقابل (هتل ملی ترامپ) ادامه یابد.  
همچنین قرار است در کشورهای دیگر از جمله فرانسه نیز اعتراضات ادامه یابد. پلیس فرانسه اعلام کرده است که از بیم بروز خشونت و شیوع موج بعدی کرونا اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در پاریس و برج ایفل را ممنوع می‌کند.
«ال شراپتون» از رهبران حقوق مدنی در آمریکا روز پنجشنبه در مراسم یادبود فلوید گفته بود: قصد داریم تا زمانی که کل سیستم دادگستری تغییر کند به اعتراض ادامه دهیم.
در همین حال، مایکل جوردن بازیکن افسانه‌ای بسکتبال جمعه به وقت محلی اعلام کرد که وی و برند متعلق به وی، یکصد میلیون دلار برای حمایت از برابری نژادی هزینه می‌کنند.
جوردن با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان ساخت که وی و برندش که توسط شرکت نایک تولید می‌شود، ظرف ۱۰ سال یکصد میلیون دلار «به سازمان‌هایی که برای برابری نژادی، عدالت اجتماعی و دسترسی بهتر به آموزش تلاش می‌کنند، کمک خواهند کرد.»
در این بیانیه آمده است: زندگی سیاهان اهمیت دارد. این یک اظهارنظر جنجالی نیست. تا زمانی که نژادپرستی کاملاً ریشه‌کن شود ما به حمایت و بهبود زندگی مردم سیاهپوست ادامه می‌دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا