۱۹ دی: یکی از فعالان عرصه فرش قم گفت: فرش قم از بهترین، باکیفیت‌ترین، مرغوب‌ترین و نفیس‌ترین فرش‌های دنیا است و قم به عنوان پایتخت فرش ابریشم دنیا شناخته می‌شود.
چهارصد و چهاردهمین نشست بنیاد قم پژوهی با موضوع خاندان‌شناسی: آشنایی با خاندان غفاری با تکیه بر مرحوم حاج حسین غفاری از موسسان فرش قم با حضور جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه فرش قم و قم‌پژوهان در موسسه طلوع مهر برگزار شد.
مهدی غفاری، فرزندزاده حسین غفاری از پیشکسوتان و بینانگذاران فرش در قم در این جلسه گفت: شهر قم با فرش خود در سطح دنیا شناخته شده است و جهانیان فرش قم را بیشتر از مردم قم می‌شناسند.
وی خاطر نشان کرد: خاندان غفاری از ۱۴۵ سال گذشته وارد شهر قم شد و اجداد ما در دستگاه‌های دولتی در ادوار مختلف حضور داشته و افرادی تاثیرگذار بودند.
این فعال در عرصه فرش با اشاره به اینکه پس از فوت جدشان، همسر ایشان با توصیه حاج ملاعلی کنی به قم می‌آیند، افزود: اصالت خاندان غفاری به شهر کاشان بازمی‌گردد و پدربزرگ ایشان از حدود ۱۲۰ سال گذشته هنر قالیبافی را به توصیه‌های حاج حسین ارباب به قم آورد و در این زمینه مشغول فعالیت و تولید فرش شد.
وی تاکیدات و اصرار آیت‌الله حائری را بسیار مؤثر دانست و گفت: این مرجع تقلید از مراجع بسیار مؤثر و دانشمند بوده است که با افق دید بالا و آینده‌نگری فعالیت‌های زیادی انجام داد که از آن جمله می‌توان به تاکید ایشان بر احداث کارخانه ریسباف قم و رونق صنعت فرش در این شهر اشاره کرد و همچنین ایشان دومین بیمارستان در ایران که توسط مرجع تقلید ساخته شده باشد را احداث نمود.
وی ادامه داد: پدر بزرگ در سفرشان به اصفهان نقوشی از عمارت‌های مختلف آن چون عالی قاپو، مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله را ترسیم کرد و همچنین نامه درخواستی مبنی از بازدید و طرح‌برداری از فرش‌های موزه آستان حضرت فاطمه معصومه(س) را نوشتند و توانستند نقوش آن را ترسیم کنند.
غفاری با اشارات به سخنان جدشان درخصوص فرش گفت: فرش با چیت بسیار تفاوت دارد، قالی با بیننده آن صحبت می‌کند و دارای کلام و مفهوم است و حتی گویای تاریخ و تراژدی است و حرفی در دل دارد؛ ولی تابلوی چیت چنین نیست؛ بنابراین ارزش فرش را ندارد.
وی اظهار داشت: فرش‌هایی که توسط ایشان بافته می‌شد مشتری‌های خاصی داشت و حاج حسن شاکری و مرحوم خواجوی در تهران از خریداران این فرش‌ها بودند و حتی پیش از جنگ جهانی دو سال فرش‌های حاج حسین غفاری به آلمان صادر می‌شد و پس از جنگ نیز دو سال به فرانسه فرستاده می‌شد.
آقای حاج رضا ارمی از دیگر پیشکسوتان در عرصه تولید فرش در خصوص حاج حسین غفاری گفت: سبک اقای غفاری الهام گرفته از دوره صفویه بوده و به نقش درخت سرو به عنوان نماد زندگی بسیار علاقه داشتند و این امر باعث شد تا وی نقشه‌های مختلفی را ابداع کنند.
همچنین وی خاطر نشان کرد: اقای غفاری از بنیانگذاران سبک قالی تمام ابریشم در قم هستند و پیش از آن فرش‌ها کرک، کرک و پشم و کرک و گل ابریشم بود، ولی ایشان برای نخستین بار فرش تمام ابریشم در قم بافت.
یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش در زمینه توسعه فرش قم به مرور زمان گفت: در ابتدا فرش‌ها تنها با ۳ رنگ خامه بافته می‌شد و کم کم به ۵ رنگ و پس از گذشت ۶ سال به ۷ رنگ رسید و سپس به ۱۰ تا ۱۲ رنگ هم افزایش پیدا کرد.
رییس اتحادیه فرش دستباف قم گفت: این هنر صنعت به عنوان دومین پرچم ایران در جهان است و افتخارات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.
صادقی افزود: فرش قم عمر جوانی نسبت به سابقه تولید فرش در ایران دارد و کمی بیشتر از یک قرن است که فرش‌بافی در قم ایجاد شده است ولی اکنون فرش قم از بهترین، باکیفیت‌ترین، مرغوب‌ترین و نفیس‌ترین فرش‌های دنیا است و قم به عنوان پایتخت فرش ابریشم دنیا شناخته می‌شود.
وی اظهار داشت: اکنون رقابت سالم و قوی میان تولید کنندگان فرش در قم وجود دارد و حتی برخی از تولیدکنندگان بسیار جوان هستند و با استفاده از تجربیات گذشتگان افتخارات زیادی را برای کشور کسب کرده‌اند.
وی با تاکید بر تغییر و به‌روزرسانی شیوه‌های فروش گفت: امروزه دیگر نمی‌توان در مغازه نشست و فرش فروخت. باید با روش‌های نوین محصول خود را به جهانیان عرضه کرد و حتی با نیازسنجی مشتریان طرح‌ها و تولیدات را به‌روز کرد که علاوه بر زیبایی و مدرن بودن، سنت و فرهنگ ایران و اسلامی در آن دیده شود.
وی در ادامه نیز از توافق دانشگاه آزاد اسلامی قم با اتحادیه فرش دستباف قم خبر داد و افزود: طی این توافق دوره‌های مهارت‌آموزی قالی‌بافی در قالب مدرسه مهارتی با به کارگیری اساتید این رشته برگزار می‌شود.
وی در ادامه به مشکلات این صنعت اشاره کرد و گفت: ۴۰ هزار نفر در این صنعت مشغول فعالیت هستند ولی میزان صادرات ما به یک درصد رسیده است.
یکی دیگر از فعالان در عرصه فرش قم گفت: سبک هر منطقه به امکانات آن منطقه مربوط می‌شود و رنگ رزی، طرح و نقش آن به آن امکانات و شرایط آن منطقه بستگی دارد این درحالی است که در قم میزان تنوع در سبک بسیار شاخص و حائز اهمیت است و به صورت تصاعدی در حال رشد است.
کاظمی ادامه داد: و بر اساس نظر یک هنرمند خارجی، هر تولید کننده قم دارای یک مکتب است و همان تنوع کاری و سبک‌ها در هر مکتب به اندازه یک استان است.
وی تصریح کرد: فرش قم با هیچ استان دیگری قابل قیاس نیست و در مقام مقایسه فرش قم نسبت به مجموع فرش‌های دیگر در تراز بسیار بالاتری از لحاظ کیفیت و زیبایی قرار دارد.
  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :