19 دی: سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، به منظور جلوگیری از تکرار مشکلاتی که اخیراً در مبادی مرزی فدراسیون روسیه به ویژه فرودگاه‌های آن، برای برخی از هموطنان گرامی به وجود آمده است، با صدور اطلاعیه‌ای نکاتی را اعلام کرد.
سفارت ایران در مسکو با توجه به مشکلاتی که اخیراً در مبادی مرزی فدراسیون روسیه به ویژه فرودگاه‌های آن، برای برخی از هموطنان به وجود آمده است، با صدور اطلاعیه‌ای، نکاتی را به شرح ذیل اعلام کرد: 
۱- جهت اجتناب از معطلی، سرگردانی و عدم مواجهه با خطر دیپورت احتمالی در فرودگاه­‌های فدراسیون روسیه، ضروری است هنگام تکمیل و ارائه فرم های تقاضانامه صدور روادید، اطلاعات دقیق و صحیح خود در خصوص اهداف سفر (گردشگری، درمانی، علمی، تجاری و...) را با استناد به اسناد معتبر و قابل اثبات درج کنید، به نحوی که در راستی آزمائی‌های بعدی در مبادی و فرودگاه های روسیه کوچکترین شائبه یا تناقضی در آنها وجود نداشته باشد.  
۲- هموطنان گرامی توجه نمایند کلیه اسناد و مدارک مسافرین ورودی به روسیه در لحظه ورود توسط پلیس مرزبانی (گذرنامه) این کشور مورد بررسی دقیق قرار گرفته و تمامی اسناد از جمله روادید، هدف از سفر، هتل رزرو شده، دعوتنامه و صادر کننده آن کنترل و هرگونه مغایرت جزئی در هر یک از آنها باعث ابطال روادید (ویزا) و دیپورت به مبدا خواهد شد که علاوه بر ورود خسارت های سنگین مادی و معنوی موجب اعمال محدودیت های بعدی در سفر به این کشور نیز می‌شود.
۳- شهروندان ایرانی ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی ذی‌ربط و اطلاع کامل از  قوانین و مقررات ورود به روسیه در صورتی که تکمیل فرمهای تقاضانامه را بر عهده آژانس های مسافرتی قرار داده اند، لازم است به طور کامل از مفاد برنامه های سفر و مندرجات فرم‌های تقاضانامه که برای دریافت ویزا توسط آژانس‌ها تکمیل و تحویل سفارت می گردد مطلع باشند. در صورت مشاهده هرگونه ابهام احتمالی یا وجود اطلاعات نامشخص در فرم ها لازم است قبل از ارسال آن به سفارت نسبت به اصلاح آنها اقدام شود. همچنین پس از دریافت روادید نیز حتما از نوع روادید صادره و انطباق آن با هدف سفری که داشته‌اند اطمینان حاصل نمایند. (به عنوان مثال برای ادامه تحصیل در روسیه باید حتما ویزای تحصیلی دریافت کنند و دریافت هر نوع ویزای دیگر موجب می شود تا از ورود شما به روسیه جلوگیری کنند. این مسئله در تمامی انواع سفر به روسیه مورد توجه ویژه مقامات مرزی این کشور قرار دارد).
۴- ضرورت دارد شهروندان ایرانی با دقت خاص نسبت به انتخاب شرکت ­های مسافرتی معتبر اقدام کنند تا با مشکلات بعدی در فرودگاه های روسیه مواجه نشوند. شرکت­‌های مسافرتی مکلف به رعایت قوانین و مقرارت هر دو کشور و اطلاع رسانی دقیق به مسافرین هستند و لازم است مسافرین را نسبت به نوع روادید کاملا توجیه کرده و اطلاعات لازم را در اختیار مسافرین قرار دهند.  
۵- هموطنان در انتخاب نوع روادید هنگام ارائه مدارک خود جهت اخذ روادید توجه ویژه کرده و با دقت کامل و به درستی نوع روادید خود را انتخاب کنند؛ برای سفرهای تجاری ویزای تجاری، امور تحصیلی ویزای تحصیل، برای گردشگری ویزای توریستی و نظایر آن.
۶- مدارکی که در فرودگاه بازرسی و کنترل می‌شود شامل گذرنامه معتبر، روادید معتبر، دعوتنامه معتبر، میزبان، رزرو هتل به تعداد روزهای اقامت (حداکثر به مدت اعتبار روادید) و بلیط برگشت به کشور و... است. چنانچه افرادی بعد از دریافت روادید، بلیط برگشت یا رزرو هتل خود را کنسل کنند، حتی با داشتن روادید امکان ورود به خاک روسیه را نخواهند داشت و دیپورت خواهند شد.

  • نویسنده :
  • منبع :