19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی از سوی افراد جوامع محلی در پناهگاه حیات وحش بوروئیه شهرستان خاتم در جنوب این استان مشاهده و گزارش شد.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، نیره پورملائی افزود: این نخستین مشاهده این گونه ارزشمند پس از سال ها در پناهگاه حیات وحش بوروئیه خاتم است، البته در چند سال اخیر گزارش هایی مبنی بر مشاهده آثار و نمایه های این گونه جانوری در این منطقه دریافت شد که این گونه وجود داشت.
سابقه مشاهده نخستین پلنگ ایرانی در استان یزد مربوط به سال ۱۳۵۴ شمسی در منطقه « کُلوت سرخابی» شهرستان مهریز است.
وی اظهار کرد: مناطق مرتفع استان یزد مانند  شیرکوه، کوه بافق و پناهگاه حیات وحش «کَمکی » بهاباد از جمله مهمترین زیستگاه های گونه پلنگ ایرانی در فلات مرکزی ایران محسوب می شود.
پورملائی ادامه داد: جمعیت پلنگ ایرانی به دلیل شکار غیرمجاز پلنگ و طعمه های آن، تغذیه از لاشه های مسموم، تله گذاری و تصادف جاده ای کاهش پیدا کرد و در زمره گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
پلنگ ایرانی در گذشته در بسیاری از زیستگاه های دشتی استان یزد زندگی می کرد، اما به دلیل توسعه فعالیت های راهسازی، معدنی و شکار بی رویه طعمه این حیوان در استان، زیست را برای آن با مشکل روبه رو کرد.
علاوه بر این گونه، بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ نوع پرنده، ۶۰ نوع پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شد.

  • نویسنده :
  • منبع :