سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۵۴ مورخه دوازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «در رثای مرجع بصیر و دوراندیش» به قلم مرتضی داستانی بدین شرح است:

مرجع عالی‌قدر شیعیان، شیخ الفقها والمجتهدین، فقیه بزرگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مرجع دوراندیش، حق‌گو و حق‌طلب، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از یک عمر تلاش و مجاهدت برای ترویج علوم آل محمد(ص) شب گذشته دار فانی را وداع گفت و به ملکوت اعلا پیوست.
این مرجع عظیم الشان جهان تشیع که عاشق بی قرار حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بود عمر با برکت خود را صرف اعتلای علوم اسلامی کرده و همواره تا آخرین لحظه عمر ناصح و خیرخواه حکومت و مردم بود و دلسوزانه مشکلات جامعه را بیان می‌کرد و از فشار گروه‌های فشار هراسی به خود راه نمی‌داد و خللی در اراده او ایجاد نمی‌شد.
امروز که مصادف یا سالروز ورود رهبر کبیر انقلاب به ایران اسلامی و آغاز دهه مبارکه فجر است، به جاست که مطرح شود که مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی از همراهان دلسوز و مشفق انقلاب و از یاران مورد اعتماد امام بود. در مجلس خبرگان قانون اساسی نقشی فعال و تأثیرگذار داشت و با حکم حضرت امام به عضویت شورای نگهبان درآمد و هشت سال دبیر آن شورا بود. در دوران مرجعیت هم همواره ناصح دولتمردان بوده و نقدهای خیرخواهانه‌ای بر شیوه حکمرانی داشت.
حوزه علمیه قم با ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی استوانه و پشتیبان بزرگ خود را که همواره نگهبان استقلال و مجد حوزه‌ها بود از دست داد، ضایعه‌ای که جبران آن به نظر دشوار می‌آید.
رحلت این مرجع بزرگ، مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی و شیعیان جهان را در رثای از دست دادن عالمی غمخوار و دلسوز به سوگ نشاند.
روزنامه ۱۹ دی این مصیبت بزرگ را به بیت مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض نموده، امیدوار است سلوک و اندیشه ایشان در حوزه‌های علمیه در دفاع از حقوق مردم و ارشاد حکومت روز به روز پررنگ‌تر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :