۱۹ دی: شهردار قم گفت: تا پایان امسال و به مناسبت دهه مبارک فجر، 100 پروژه شهری با اعتبار نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
آیین افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات عمرانی و اجرایی ۱۰۰ پروژه شهری قم با اعتباری بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد ریال صبح یکشنبه با حضور سیدمحمد تقی شاهچراغی استاندار قم، دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم، سردار موحد فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم، مقیمی معاون امور زائرین استاندار، حیدری فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر قم، سرهنگ صدفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، جمعی از مدیران استانی و شهری و خانواده شهیدان جودی در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد.
در این مراسم ۱۲ پروژه در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی ورزشی به بهره‌برداری رسید که می‌توان به ورود ۵۲ دستگاه اتوبوس شهری، مجتمع فرهنگی ورزشی شهیدان جودی، ساماندهی هوشمند تردد در میدان شهدای ۷۲ تن، استفاده از رنگ ترافیکی نانو در خط‌کشی معابر، جمع‌آوری آب‌های سطحی پارکسوار شمالی، سامانه هوشمند ثبت تخلف ساکن، نرم‌افزار تحلیل‌گر هوشمند تصاویر دوربین‌های نظارتی، سامانه نظارتی سیار در معابر، مطالعات ممیزی ایمنی ترافیک برخی محورهای شهری، مطالعات ممیزی و آرام‌سازی محور امام علی(ع) منطقه ۸ و درنهایت مطالعات پیاده‌روهای پیوسته در برخی نقاط شهر با اعتباری بالغ‌بر سه هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال اشاره کرد. در این مراسم از خانواده شهیدان جودی تقدیر به عمل آمد.

شهرداری در خط مقدم خدمت به مردم است
استاندار قم در این مراسم اظهار داشت: خدمات شهرداری در شهر کاملاً ملموس است و امید می‌رود این خدمات هرسال بیشتر شود.
سیدمحمدتقی شاهچراغی با اشاره به فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر، ابراز کرد: با اقدامات انجام‌شده از این به بعد شاهد یک همدلی، تعامل و همکاری بیشتری بین مجموعه مدیریت استان با شهرداری‌ها خواهیم بود.
استاندار قم اضافه کرد: برخی موانع گذشته در ارتباط بیشتر بین شهرداری و استانداری برطرف شده و باید شاهد افزایش خدمات‌رسانی به شهروندان در دوره جدید باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف انتخاب معاون عمرانی استانداری قم همراهی و ارتباط بیشتر بین مجموعه مدیریت استان و مجموعه مدیریت شهری بوده است، گفت: استانداری قم هیچ محدودیتی در همکاری و همراهی با شهرداری در خدمت به مردم ندارد.
شاهچراغی با تأکید بر اینکه بخش مهمی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم در حوزه مدیریت شهری است و برای اجرایی شدن آن باید ارتباط و همراهی بین دو نهاد تقویت شود، افزود: مصوباتی که استان قم از دولت در سفر اخیر نهایی کرده، از نظر ریالی ارزش بیشتری از کمک‌ها و تسهیلات مالی داشته است.
وی ضرورت برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت محلات محروم قم را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: از شورای اسلامی شهر قم انتظار می‌رود در تصویب بودجه سال آینده شهرداری قم، نسبت به تحولات ملموس در محلات محروم برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد.
استاندار قم با اشاره به آمادگی استانداری برای پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در حوزه مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: از ظرفیت اراضی ۴۸ و ۳۲ هکتاری شهرک پردیسان باید برای توسعه شهر قم استفاده بهینه‌ای شود.
وی یادآور شد: جمع‌آوری و تعیین تکلیف ریل‌های متروکه درون‌شهری یکی از مباحثی است که از مدیریت شهری انتظار می‌رود نسبت به حل آن ورود جدی داشته باشد.
شاهچراغی اهمیت مباحث فرهنگی و اجتماعی قم را موردتوجه قرار داد و گفت: شهرداری در خط مقدم حوزه خدمت‌رسانی به شهروندان است و اگر شهرداری از بعد فرهنگی و اجتماعی شهر حذف کنیم، عملاً هیچ راهبردی به سرانجام نمی‌رسد.

افتتاح ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه به مناسبت دهه فجر
شهردار قم نیز گفت: تا پایان سال 1400 و به مناسبت دهه مبارک فجر، 100 پروژه شهری با اعتبار نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود.
دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در توضیح افتتاح پروژه‌های شهری به مناسبت دهه مبارک فجر اظهار داشت: در ایام الله دهه فجر ۱۰۰ پروژه شهری با مبلغ نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال در اختیار شهروندان عزیز قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به افتتاح ۱۲ پروژه در مرحله اول گفت: از جمله پروژه‌های شاخصی که در نخستین مرحله افتتاح پروژه‌های دهه فجر امسال بهره برداری شد، مجتمع فرهنگی ورزشی شهدای جودی در منطقه ۵ شهرداری قم و محله اسماعیل آباد است.
شهردار قم با اشاره به اینکه پروژه‌هایی که قالب طرح «قم در مسیر تحول» افتتاح می‌شوند در دو حیطه سخت افزاری و نرم افزاری قرار دارند اضافه کرد: فاز سوم پیاده راه خیابان ارم یکی از پروژه‌های خوب برای آرامسازی اطراف حرم مطهر است که در روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی به آماده‌سازی ساختمان‌های اداری شهرداری‌های مناطق دو و سه اشاره کرد و افزود: فاز نخست بوستان زائر از دیگر پروژه‌های افتتاحی دهه فجر امسال است که قسمتی از بوستان هزار هکتاری را تشکیل می‌دهد.
سقائیان‌نژاد ادامه داد: افتتاح خیابان شهیدان برقعی که فرایند اجرای آن ۴۰ سال طول کشیده بود، از دیگر پروژه‌های کلان دهه فجر امسال است. همچنین پروژه فاز سوم خیابان شهید روحانی در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.
وی افزود: تا پایان سال در هر مقطع پروژه‌های شهری افتتاح خواهد شد؛ در تمام این مراحل یک یا دو پروژه شاخص هم وجود دارد که امیدواریم رضایتمندی خوبی برای شهروندان قمی به همراه آورد.
دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به رونمایی از ۵۲ اتوبوس شهری در مرحله نخست افتتاح پروژه‌های شهری قم خاطرنشان کرد: سال ۹۸ ناوگان اتوبوسرانی شهر قم نزدیک به ۱۱ سال عمر داشت و فرسوده محسوب می‌شد اما با اقداماتی که صورت گرفت این ناوگان اکنون جوان است.
وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌هایی که در سال‌های اخیر به ناوگان اتوبوسرانی شهر قم اضافه می‌شوند، به سیستم‌های هوشمند مجهز هستند گفت: با اتوبوس‌های هوشمند امکان اطلاع شهروندان از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه وجود داشته و مدیریت خطوط برای شهرداری هم بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر می‌شود. همه این اقدامات برای افزایش رضایتمندی مردم از خدمات اتوبوسرانی صورت می‌گیرد.

۵۲ دستگاه اتوبوس جدید رسماً وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم شد
در ادامه افتتاح پروژه‌های شهرداری قم در بخش حمل‌ونقل و ترافیک، ۵۲ دستگاه اتوبوس شهری امروز با حضور استاندار، شهردار، سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه علی بن ابیطالب(ع)، مرتضی حیدری فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر قم و جمع دیگری از مسئولان استانی و مدیران شهری وارد ناوگان عمومی شد.
شهردار قم در حاشیه بهره‌برداری از این ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم، با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان عمومی، اظهار داشت: توسعه این ناوگان ارتباط مستقیمی با شهر انسان‌محور و حرکت در مدار قانون هوای پاک در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک دارد.
سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: عمر ناوگان عمومی قم هم‌اکنون به ۲ سال رسیده و از وضعیت مطلوبی برخوردار شده است، درحالی‌که هم‌اکنون عمر ناوگان در بسیاری از کلان‌شهرها بیش از ۱۲ سال است.
گفتنی است، ۵۲ دستگاه اتوبوس شهری با اعتباری بالغ‌بر ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴، سیستم‌های تهویه و استاندارد و مجهز به سامانه الکترونیکی” قم کارت” از امروز در اختیار شهروندان قمی قرار گرفت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز گفت: تا پایان سال و در قالب 6 هفته 100 پروژه در بخش‌های ترافیکی، فرهنگی، خدماتی، تفریحی و غیره با اعتباری بالغ‌بر 10 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.
عباس حلوایی زاده اظهار داشت: پیاده راه آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) با هدف آرام‌سازی هسته مرکزی شهر به طول ۳۳۰ متر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و تمام عملیات عمرانی این پروژه تکمیل‌شده است.
وی ادامه داد: فاز سه بلوار شهید روحانی با عنوان بلوار شهید صادقی به‌عنوان یکی از رینگ‌های مهم ترافیکی قم با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال جاری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بلوار شهیدان برقعی را موردتوجه قرار داد و گفت: بازگشایی خیابان شهیدان برقعی به طول ۷۳۰ مترمربع با اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به تکمیل فازهای مختلف بوستان ۱۰۰۰ هکتاری قم، یادآور شد: فاز نخست بوستان زائر به مساحت بیش از ۲۰ هکتار در مراحل پایانی خود قرار داشته و با اعتباری بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
حلوایی زاده گفت: ساختمان مناطق دو و سه شهرداری قم نیز با کاربری‌های مختلف با اعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
وی یادآور شد: با بهره‌برداری از مجموعه فرهنگی ورزشی شهیدان جودی در منطقه محروم شهرک قائم با اعتباری بالغ‌بر ۲۹ میلیارد تومان و در ۲۵۰۰ مترمربع، پنجمین مجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری قم از ۸ مجموعه در نظر گرفته‌شده، به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح طرح‌های مختلف هوشمندسازی ترافیک
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز گفت: 52 دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ‌بر 3 هزار و 300 میلیارد ریال و دارای استاندارد آلایندگی یورو 4، سیستم‌های تهویه و استاندارد و مجهز به سامانه الکترونیکی «قم کارت» از امروز در اختیار شهروندان قمی قرار گرفت.
مسعود طبیبی اظهار داشت: استفاده عملیاتی از سامانه هوشمند، اعلام زمان دقیق حرکت ایستگاه‌ها، راه‌اندازی پیام صوتی در ناوگان عمومی ویژه افراد نابینا، ارائه نظرسنجی عملکرد رانندگان توسط شهروندان و الزام به الکترونیکی کردن پرداخت از برنامه‌های پیش روی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری قم است.
وی با اشاره به کاهش سهم ناوگان عمومی از سفرهای درون‌شهری، تصریح کرد: با برنامه‌های جدید شهرداری قم در توسعه و حمایت از ناوگان عمومی، تلاش می‌شود تا در آینده سهم این بخش در جابه‌جایی مسافر از نظر کمیت و کیفیت افزایش یابد.
وی ادامه داد: ناوگان اتوبوس‌رانی قم روزانه ۳۰ هزار کیلومتر مسیر طی کرده و روزانه حدود ۴۳ هزار شهروند را جابه‌جا می‌کنند.
به گفته وی، طرح غربال‌گری رانندگان ناوگان تاکسیرانی قم در دستور کار شهرداری قرار گرفته که هدف از آن طبقه‌بندی کردن رانندگان و ورود به خدمات حرفه‌ای تاکسیرانی مانند تاکسی زائر، طب تاکسی و تاکسی گردشگری است.
طبیبی با بیان اینکه اصلاح خط‌کشی معابر شهری برای عبور ایمن عابران پیاده و کم‌توانان ذهنی نیز در حال انجام است، عنوان کرد: سامانه رعایت فاصله طولی برای جلوگیری از تصادفات پرتکرار شهری یکی از اقدامات و برنامه‌های شاخص شهرداری قم در کاهش سوانح راهنمایی و رانندگی خواهد بود.
وی با اشاره به ورود ۵۲ دستگاه اتوبوس شهری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: این ۵۲ دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ‌بر حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴، سیستم‌های تهویه استاندارد و مجهز به سامانه الکترونیکی” قم کارت” هستند که از امروز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

موتورسیکلت ثبت تخلفات ساکن در قم راه‌اندازی شد
موتورسیکلت ثبت تخلفات ثابت برای نخستین بار در کشور همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور مسئولان استانی و شهری مورد بهره‌برداری قرار گرفت
در ادامه افتتاح پروژه‌های شهرداری قم در بخش حمل‌ونقل و ترافیک، امروز موتورسیکلت ثبت تخلفات ساکن در قم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در همین خصوص تصریح کرد: این موتورسیکلت مجهز به دو دوربین است که می‌تواند تخلفات حاشیه‌ای معابر شهری را ثبت کند.
مسعود طبیبی ادامه داد: این موتورسیکلت‌های ثبت تخلف به جای خودروهای پژو ۲۰۶ که از سال‌های قبل در شهر تهران مشغول فعالیت بودند، راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه، این موتورسیکلت هوشمند مجهز به سامانه کامل کامپیوتری و پهباد برای پایش ترافیک شهری است، گفت: برای طراحی و راه‌اندازی این پلتفرم حدود ۳۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در پایان عنوان کرد: به‌محض ثبت تخلف خودروها توسط دوربین‌های این موتورسیکلت، اعمال جریمه خودروها از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :