19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادامه روند مذاکرات وین با بیان اینکه اروپایی‌ها باید از بی‌عملی و بی تعهدی آمریکایی ها عبور کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران منتظر تغییر رفتار آمریکایی ها به صورت عملی است.
سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد مذاکرات وین که قرار است از فردا آغاز شود گفت: هیأت مذاکراتی ایران که چند روزی برای مشورت‌های لازم در تهران بود، ان‎شاءالله فردا عازم وین خواهد بود. انتظار است همه هیأت‌ها فردا برگردند. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.
 وی ادامه داد: انتظار ما این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهدات در راستای برجام و رفع تحریم برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل تبدیل به تعهدات شود.
وی تصریح کرد: مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم. اروپایی‌ها در حوزه برجام بی عملی‌های مفصل و مکرر داشتند و تنها راه این است که به اعتراف خودشان به دقت عمل کنند.
اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام کردیم
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در مورد دادگاه نمایشی که در لندن در حال برگزاری است، گفت:  هر نمایشی کارگردان و بازیگرانی دارد و برخی برای آن صحنه و تماشاچی را فراهم می‌کنند. وارد بازی های نمایشی نمی شوم.آنچه در این جا مهم است، این است که دولت و مقامات انگلیس باید بدانند که لندن را به صحنه تمرکزی در اقدامات ضد مردم ایران و همچنین آماده کردن این فضاهای مسموم تبدیل کردند.
 وی ادامه داد: لندن باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تا چه زمانی به این رفتار خود بر ضد ملت ایران ادامه دهد. رفتارهای انگلیس مسبوق به سابقه است. هیچ دولت مسئولی این‌چنین رفتار خصمانه‌ای را در دستورکار خود قرار نمی‌دهد که فضاهایی را برای رسانه‌هایی که سر در آخور تروریست‌ها دارند و بر ضد ملت ایران توطئه‌های شبانه‌روزی دارند، آماده کند.
خطیب زاده تاکید کرد: اعتراضات جدی خود را به مقامات انگلیسی اعلام و گفته‌ایم این رفتاهاری نابخردانه متناسب با عمل مسئولانه یک دولت در نظام بین‌الملل نیست.
وی درخصوص اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حصول توافق در وین گفت:برخی اوقات جملات مقامات این رژیم جعلی، خبری است و از جنس پیش بینی نیست و می‌خواهند بگویند در حال این توطئه‌ها هستیم. 
وی در خصوص تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، گفت:تصمیم جمعی 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا نشان داد که اقدامات رژیم اشغالگر قدس برای عادی سازی خود در فضاهای بین‎المللی ابتر و شکست خورده است. ما از این تصمیم بخردانه و درست اتحادیه آفریقا حمایت می‌کنیم و از اعضایی که مسئولانه نسبت به رفتارهای این رژیم نژادپرست و آپارتایدی تصمیم گرفتند، حمایت می‌کنیم.
وی افزود: آرمان فلسطین، آرمان خدشه ناپذیر تمامی آزادی خواهان جهان است. و این یک پیام بزرگ است برای تمام آنهایی که در منطقه ما با سوء محاسبه در مسیر عادی سازی روابطشان با رژیم جعلی و اشغالگر قدس حرکت کردند.
خطیب زاده افزود: این منطقه از روزی که رژیم اشغالگر قدس با دسیسه درست شد، روی خوشی ندیده است. اینها مبنای ترور و خونریزی و ناامنی در همه جای منطقه بودند و طبیعی است زبان دیپلماسی و تفاهم برای آنها خطر است و تلاش می‌کنند با هر وسیله‌ای در فضای ایران هراسی و ایران ستیزی بدمند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاخیر در برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان، بیان داشت: همانطور که رییس جمهور در گفت‌وگو با آقای الکاظمی از گفتگو با عربستان استقبال کردند، ما نیز از تلاش های مردم عراق استقبال می‌کنیم. ما آمادگی ادامه این کفتگوها را در بغداد داریم و ادامه آن منوط به تصمیم به ریاض خواهد بود.
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاه‌های مختلف در مورد مذاکرات وین گفت: فارغ از خوش‌بینی و بدبینی‌ها، الان بسیار زود است تا در مورد نتیجه مذاکرات پیشگویی کنیم. هیات ایران بدون فوت وقت برای لغو تحریم‌ها در وین حاضر بوده و خطوط ما کاملا روشن است و اگر در حوزه رفع تحریم‌ها خواسته های ما عملی شود، آن زمان می‌توان تصمیم گرفت.
وی در مورد بازگشت معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران گفت: این‌ها اسقاطیه‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضدبرجامی ملغی کرده بود. این‌ها مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام‌شده بخش بسیارکوچکی در حوزه خواست طرف آمریکایی بوده است.  
خطیب‌زاده ادامه داد: تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران و مردم از برجام است که در آن حوزه هیچ حرکتی انجام نشده است.  
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقدامات را انجام دهد. این‌ها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد. وقتی هیات آمریکایی به وین برمی‌گردد با دستورکار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم برگردد.
خطیب‌زاده در واکنش به تخریب زبان و هویت توسط انگلیسی‌ها، گفت: برخی تلاش‌ها و دسیسه‌ها و توطئه ها علیه هویت ایرانی و مردم بزرگ ایران در جریان است و امر جدیدی نیست؛ مردم امروز بیش از همیشه اطلاع و آگاهی دارند. آنها در جنگی وارد شدند که از قبل شکست خورده‌اند. جنگ علیه هویت مردم بزرگ ایران و بیش از ۲۰۰ میلیون گویش‌ور فارسی در جهان وجود دارد و یک رویارویی است که شکست آنها از الان ثبت شده است. 
وی اضافه کرد: این که خناسان بخواهند در ضعیف‌ترین و زردترین وجه ممکن فکر کنند که می‌توانند به این ریشه‌های قوی چندهزارساله و تمدنی خدشه‌ای بیاندازند، اساسا جایگاهی برای تخریب ندارند. اما زبان فارسی، زبان پیوند دهنده همه ما در گسترده حوزه تمدنی ایران فرهنگی است. این دسیسه‌ها مثل کف روی آب هستند و تاثیری ندارند.
وی درخصوص محکوم شدن سه عضو گروهک الاهوازیه در دانمارک گفت:آنچه به آن اعتراف شد، نکته ای بود که سال‌ها جمهوری اسلامی ایران به آن تأکید می کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:متأسفم که به رغم احراز مسئولیت قطعی برخی گروهک‌های تروریستی از جمله الاهوازیه در جنایت بر ضدمردم ایران و آگاهی قطعی این کشورها از وابستگی این گروهک‌های تروریستی توسط برخی کشورها از جمله عربستان و همچنین آگاهی از فعالیت‌های این گروهک‌های تروریستی در اروپا، این کشورها را پناهگاهی برای گروه‌های تروریستی قرار دادند. 
وی افزود: به رغم اعلان قرمز برای گروهک‌های تروریستی، این کشورهای اروپایی در رفتاری دوگانه سرباز زدند که سران جنایتکار این گروهک‌ها را اخراج و تحویل ایران بدهند. بدیهیات اخلاق و حقوق بین‌الملل ایجاب می‌کند این کشورها از استانداردهای دوگانه فاصله بگیرند و به بهشت امنی که برای این گروهک‌ها درست کردند، خاتمه دهند. 
خطیب زاده گفت:به برخی کشورهای منطقه که منابع مالی و لجستیکی این گروهک ها را تأمین کرده اند، مجددا هشدار می‌‎دهم که ایران ثابت کرده که برای تامین امنیت و منافع مردم  با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند و شوخی هم ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :