19 دی: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان روز چهارشنبه جنگ در اوکراین را دیوانگی خواند و ابراز امیدواری کرد که تنش ها بین این کشور و روسیه از طریق مذاکرات چند جانبه رفع شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ ضمن تشکر از کسانی که در روز جهانی دعا برای صلح در اواکراین شرکت کردند، افزود: بیایید همچنان از پروردگار صلح طلب کنیم تا بر تنش ها و تهدید جنگ از طریق مذاکرات جدی غلبه شود و مذاکرات فرمت نرماندی (مذاکراتی با حضور روسیه و اوکراین که از سوی آلمان و فرانسه تسهیل شده است) بتواند به این هدف کمک کند.
وی در ادامه افزود: فراموش نکنیم که جنگ دیوانگی است.
روسیه در حالی که نیروهایش را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است، ادعای غرب مبنی بر برنامه حمله به این کشور را رد می کند.
اکثر مردم اوکراین از مسیحیت ارتدوکس پیروی می کنند، اما این کشور همچنین شعبه خود از کلیسای کاتولیک را میزبانی می کند که آیین شرقی مشابه با عبادت ارتدوکس را اجرا می کند و در عین حال نسبت به پاپ در رم اعلام وفاداری می کند.
روز سه شنبه رهبر کاتولیک های مناسک شرقی اوکراین گفت که از پاپ فرانسیس برای سفر به این منطقه دعوت کرده است. وی این حرکت را موضعی گیری بزرگی در جهت کمک به صلح برشمرد.
آمریکا و ناتو که سیاست فشار بر روسیه و تضعیف این کشور را دنبال می کنند، مدعی هستند که  روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. مقامات عالی روس بارها به صراحت اعلام کرده اند چنین طرحی در دستور کار مسکو نیست.
روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.
بخش های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.
کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه است و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :