سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۶۳ مورخه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «افزایش احتمال جنگ» بدین شرح است:

با خروج نیروهای آمریکایی از اکراین و محاصره کامل هوایی، زمینی و دریایی این کشور توسط روسیه همه گمانه‌زنی‌ها به سمت وقوع یک جنگ تمام عیار در اروپا معطوف شده است.
بایدن رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «شهروندان آمریکایی باید همین الآن [از اوکراین] خارج بشوند.» وی با اشاره به روسیه که شمار بسیاری سرباز اطراف مرز اوکراین مستقر کرده است، گفت: «اینجا دیگر با یک سازمان تروریستی مواجه نیستیم. بلکه با یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان طرف هستیم. شرایط بسیار متفاوت است و اوضاع می‌تواند خیلی سریع آشفته بشود.»
بایدن در این مصاحبه یادآور شد شرایط به گونه‌ای نیست که او بتواند نیروهای ایالات متحده را به منطقه اعزام کند تا آمریکایی‌هایی را نجات بدهند که سعی می‌کنند از اوکراین خارج شوند. او افزود: «لحظه‌ای که آمریکایی‌ها و روسیه به روی هم شلیک کنند، یک جنگ جهانی در خواهد گرفت.»
رئیس جمهور ایالات متحده در ادامه گفت که حتی اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، «آن‌قدر احمق باشد که وارد [این مخاصمه] بشود... باز آن‌قدر باهوش هست که کاری علیه شهروندان آمریکایی نکند.»
وزیر خارجه آمریکا هم گفت: همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ما در برهه‌ای هستیم که در طول آن تهاجم می‌تواند در هر زمانی آغاز شود و واضح بگویم که این شامل زمانی نیز می‌شود که بازی‌های المپیک در حال برگزاری است.
کشورهای استرالیا و نیوزیلند هم از شهروندان خود در اوکراین خواستند تا فوراً خاک این کشور را ترک کنند. وزارت امور خارجه کشورهای انگلیس، دانمارک و نروژ با صدور بیانیه‌هایی از شهروندان خود در اوکراین خواسته بودند خاک این کشور را ترک کنند. از سوی دیگر مسکو و کی‌یف می‌گویند تلاش‌های دیپلماتیک جاری در برلین برای یافتن راه حل بحران اوکراین دستاوردی به همراه نداشت.
به نوشته یورونیوز؛ دست نیافتن به پیشرفت‌های مدنظر در این مذاکرات سبب شکست تلاش‌ها برای خنثی کردن این بحران شده که با اقدام جنجال‌برانگیز مسکو در گردآوردن بیش از یک‌صد هزار سرباز در مرزهای غربی خود با اوکراین شدت گرفته است.
  • نویسنده :
  • منبع :