یکی از مخاطبان ۱۹ دی با نام (م.شایگانی) با ارسال یادداشتی ضمن انتقاد از برخورد چند روز گذشته مأموران شهرداری قم با فردی که ضایعاتی جمع آوری می‌کرد، خواستار جلوگیری از تکرار این نوع رفتارهای زشت در شهر شد.

یادداشت این شهروند قمی بدین شرح است:

در روزهای گذشته تصویری از برخورد زشت و دور از شأن مأموران شهرداری قم با یک زباله گرد در فضای مجازی منتشر شد که نفرت مردم حداقل در فضای مجازی را به همراه داشت، در این تصویر چند ثانیه‌ای که توسط یک شهروند خبرنگار مسئولیت‌پذیر گرفته شده یک زباله گرد را نشان می‌دهد که با در دست داشتن یک گونی بزرگ آبی رنگ در حال جمع آوری زباله‌های قابل بازیافت از یک سطل زباله است و در همین حال مأموران شهرداری کلانشهر قم سر می‌رسند و وی را به باد کتک می‌گیرند و موتور او را نیز می‌برند.
فارغ از درستی یا نادرستی کار این زباله گردان که در جای خود باید بحث شود نوع برخورد با این افراد است که هر از چندگاهی فیلم‌های آن به دست مردم می‌رسد و ظاهراً بنایی بر اصلاح آن وجود ندارد در یکی از نمونه‌های آن که در سال ۹۶ اتفاق افتاد برخورد منجر به مرگ همین مأموران با یک دستفروش در نیروگاه بود که به سطح رسانه‌های ملی کشور نیز کشیده شد و پس از آن قول برخورد جدی با این مأموران داده شد.
در مورد اخیر هم سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری و معاون دادستان قم قول پیگیری و برخورد دادند که باید منتظر ماند و دید که آیا این اعمال منافی عزت و کرامت انسانی پایان می‌پذیرد یا خیر؟
از سال ۱۳۹۴ که شهرداری قم دوره جدید خود را آغاز کرد شهردار قم آقای سقائیان‌نژاد استراتژی شهرداری را «آب و ماهی» توصیف کرد بدین معنا که رابطه بین شهرداری و مردم مانند رابطه آب و ماهی است و اگر آبی وجود نداشته باشد (مردم) ماهی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد(شهرداری).
در شش سال گذشته شهرداری قم با انجام طرح‌های روبنایی و زیربنایی تلاش کرده است که چنین رابطه‌ای را محقق کند اما مسائلی مانند همین مورد اخیر یا برخی مسائل دیگر به شدت این رابطه را خدشه‌دار کرده است تا جایی که شهردار قم نیز به صراحت به آن اذعان دارد آقای سقائیان‌نژاد در مصاحبه‌ای که در مجله «قم در مسیر تحول گزارش عملکرد ۶ ساله شهرداری قم» به چاپ رسیده به صراحت می‌گوید واقعیت این است که در این ۶ سال تکریم ارباب رجوع را نتوانستیم به معنای واقعی کلمه در شهرداری قم پیاده کنیم می‌خواستیم دیوار بلند بی‌اعتمادی میان مردم و شهرداری را کوتاه کنیم اما نتوانستیم.
(صفحه ۲۴ مجله مذکور) بنابراین از گفته‌های شهردار قم می‌توان نتیجه گرفت که استراتژی آب و ماهی شهرداری یا همان ایجاد اعتماد بین شهرداری و مردم شکست خورده و باید راهی برای بازسازی آن یافت.
این مهم از آن جهت اهمیت بیشتری می‌یابد که دولت جدید حفظ کرامت انسانی را از شعارهای خود عنوان کرده و در استان قم نیز استاندار جدید همین رویه را سرلوحه کار خود قرار داده و مرتباً در بین مردم حتی در بخش‌ها و روستاها حضور می‌یابد و با مردم‌داری خاص خود به درد دل آنها رسیدگی می‌کند امروز همه مسئولان به خوبی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آگاه‌اند و می‌دانند که اگر از یاس و ناچاری نبود کسی به دنبال زباله گردی و امثال آن نمی‌رفت.
 البته شهرداری و مسئولان آن مشخصاً سرپرست سازمان مدیریت پسماند که این افراد را سودجو می‌دانند (در گفت‌وگو با خبر سیمای قم) همین میزان را نیز از آنها دریغ کرده‌اند و با راه‌اندازی ۲۴ ساعته خودروهایی با عنوان (همیار طبیعت) چیزی در زباله‌های مردم باقی نمی‌گذارند که به دست این افراد به اصطلاح سودجو برسد. سؤالی که بسیاری از مردم در این روزها می‌پرسند آن است که آیا شهرداری تمام وظایف ۳۶۴ گانه خویش را انجام داده است و تنها همین یک مورد باقی مانده است که بسیار قاطعانه به دنبال اجرای آن است؟
سؤال دیگر آن است که آیا نمی‌توان همین افراد محدود زباله‌گرد را با ارائه آموزش‌های خاص مانند آنچه در خودروهای همیار طبیعت به چشم می‌خورد با شهرداری مرتبط کرد و در سایت تفکیک زباله شهرداری که طرح گسترش آن نیز در حال انجام است به کار گرفت؟ از سوی دیگر برخورد با مأموران خاطی شهرداری نیز باید جداً در دستور کار قرار گیرد چرا که آنان چه بخش خصوصی باشند یا غیر آن به هر حال نیروی شهرداری محسوب می‌شوند و به اعتماد مورد نظر شهرداری لطمه وارد می‌کنند در مجموع از تمام مباحث مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت که تحقق استراتژی آب و ماهی الزاماتی دارد که بسیاری از مؤلفه‌های آن محقق نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :