19 دی: مدیر حوزه های علمیه با بیان این که حوزه تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد، گفت: امروز از افتخارات حوزه در پی این ویروس این است که ازحوزه صدای واحدی به بیرون از جامعه درز پیدا کرده است و حوزه توانسته منطق و الگوی منطبق بر عقلانیت و تدبیر در جامعه ارائه دهد.

آیت الله علیرضا اعرافی در نشست کمیته علمی و محتوایی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای حوزه در ایام کرونایی و از جمله این که تهدید را تبدیل به فرصت نمود، گفت: در مقام اول در ارتباط با طلاب و اساتید جهادی و در ادامه در پی تلاش نهادهای دیگر حوزوی است.

وی بیان داشت: از جمله مهمترین دستاورد ایام کرونا برای حوزه این بوده که حوزه آموخت چگونه وارد فضای مجازی شود و چگونه از این فضا برای اهداف و برنامه های خود بهره برداری کند و در این رابطه ۹۵ درصد دروس سطح یک حوزه، ۲۰ درصد درس خارج و ۶۰ تا ۷۰ درصد دروس سطوح عالی در فضای مجازی برگزار شده است. فضای مجازی بحث مهمی است و نتایجی برای حوزه در پی داشته است.

مدیر حوزه های علمیه دستاورد دیگر ایام کرونایی برای حوزه را نشر سخن واحد از حوزه و روحانیت بر شمرد و اظهارداشت: امروز از افتخارات حوزه در پی این ویروس این است که ازحوزه صدای واحدی به بیرون از جامعه درز پیدا کرده است و حوزه توانسته منطق و الگوی منطبق بر عقلانیت و تدبیر در جامعه ارائه دهد و در کنار آن سرمایه خوب اجتماعی نهاد دین، حوزه و روحانیت باز تعریف و شناسایی شود.

آیت الله اعرافی دیگر دستاورد ایام کرونایی را، حضور حوزه در کنار سایر نهادها و ارائه گزارشی از فعالیت ایام کرونایی حوزه و روحانیت برای نهادها و بی تفاوت نبودن حوزه نسبت به کوچکترین حوادث در جامعه عنوان کرد و گفت: حوزه و روحانیت در تلاش است در کنار این نوع فعالیت ها به رسالت اصلی خود یعنی کارویژه هم بپردازند.

مدیر حوزهای علمیه افزود: در ایام کرونا، ‌سرمایه دینی به مشاوره نزدیک شد و از همه مهمتر ارائه الگویی مناسب حوزوی و انقلابی به مکاتب و ادیان مختلف بوده است. این امر مورد استقبال آن مکاتب هم قرار گرفته است.

عضوشورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: امروز از دستاورد مهم در بحث خدمت حوزه در ایام کرونا،‌ اعتماد رهبری و جامعه و نظام به حوزه علمیه است و این اتفاق مهمی است که به وقوع پیوسته است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: تجربه جدیدی که حوزه در کرونا آموخت، مراقبت از مسائل شرعی است. که این مسئله در بحث غسل اموات کرونایی به خوبی خود را نشان داده است.

وی مدیریت بحران، فعالیت گروه های جهادی طلاب و انجام نوع دیگر از تبلیغ از دیگر تجربه های بوده که در این ایام بدست آمده است گفت: در کنار این دستاوردها هنوز ضعف هایی در هماهنگی، نظام آموزشی و کاربردی و... وجود دارد و برای رفع آن باید تلاش کرد.

آیت الله اعرافی افزود: پیشنهادهایی برای انجام قوی تر و بهتر ستاد بحران کرونایی حوزه دارم که مهمترین آن تدوین الگویی مناسب در برخورد با این نوع مشکلات، ادامه پاسخ به سوالات و شبهات، تولید سوالات نو، نشر و چاپ و داشتن رویکرد بین المللی در همه فعالیت ها است.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: در این عرصه نباید از تربیت مشاوران و تکمیل دوره های مشاوره ای برای طلاب جهادی؛‌ تعریف دوره هایی برای کادر درمان؛ بازسازی و توسعه سازی ظرفیت کمیته علمی ستاد حوزوی و استفاده و انتقال تجربیات محتوایی به ستادهای استانی؛ تفاهم نامه و برنامه ۵ ساله همکاری با وزارت بهداشت و درمان، مستندسازی و فعالیت رسانه ای غفلت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری حوزه