۱۹دی: مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیازمند کمک تحصیلی، توانمندسازی و توانبخشی هستند، گفت: اگر خیرین نباشند بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند.
نشست خبری مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب (آسایشگاه سالمندان و معلولان قم) روز سه‌شنبه با حضور مدیرکل بهزیستی استان قم برگزار شد.
مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم در این نشست اظهار داشت: این آسایشگاه قدیمی‌ترین و بزرگترین مرکز نگهداری سالمندان آقا هست که ۴۲۰ معلول و سالمند نیاز به نگهداری در این مرکز نگهداری می‌شوند.
مهدی پهلوانی افزود: ۳۵ هزار خانواده در قم تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۲۲ هزار خانواده دارای معلولیت هستند.
وی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی گفت: اگر خیرین نباشند بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند.
مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیازمند کمک تحصیلی، توانمندسازی و توانبخشی هستند. بهزیستی کمک‌هایی به آنان دارد اما مکمل آن موسسه‌ها و خیرین هستند.
وی گفت: ۱۰ مرکز غیرانتفاعی و غیرتجاری برای کمک به معلولان و سالمندان در قم وجود دارد که مراکز کمک به ایتام و بهبود یافتگان و آسیب دیدگان جدا از این آمار هستند.

مردم با مأموران بهزیستی جهت رصد معلولیت کمک کنند
پهلوانی همچنین به طرح رصد شیوع میزان معلولیت‌ها در قم اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف بهزیستی رصد شیوع معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی است.
وی بیان کرد: به منظور شناسایی و رصد معلولیت در استان قم ۱۴ هزار مورد باید بررسی شوند و به این منظور مأموران بهزیستی با کارت دارای هولوگرام و دو امضا به درب مناطق می‌روند و سؤالاتی را می‌پرسند. تا میزان شیوع معلولیت در مناطق قم و دلایل آن را شناسایی کنیم و بتوانیم برنامه‌ریزی و آمایش محیطی انجام دهیم.
مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: به عنوان مثال دو روستا در قم داشتیم که نابینایی و مشکلات جسمی حرکتی در آن زیاد بود طبق تحقیقات متوجه شدیم که بر اثر ازدواج فامیلی بوده و اطلاع‌رسانی و پیشگیری انجام شد.
وی گفت: برخی از افراد دارای معلولیت به بهزیستی مراجعه نمی‌کنند و با این روش شناسایی و حتی به پزشک ارجاع می‌شوند.
پهلوانی اظهار داشت: بهزیستی بانک اطلاعاتی دقیقی از معلولان ندارد. چند مرکز به غیر از سازمان بهزیستی مجوز صدور پروانه موسسه خیریه را صادر می‌کنند و نبود هماهنگی سبب شده که برخی از چند موسسه خیریه دریافتی داشته باشند و برخی از معلولان دریافتی کمی داشته باشند.
وی افزود: از سوی استانداری طرحی در مورد معلولان در دست تدوین است که با اجرای آن عدالت بیشتری در توزیع کمک به مددجویان اجرا می‌شود.

آسایشگاه سالمندان حتی یک فوتی کرونایی نداشته است
وی در پاسخ به این سؤال که کرونا چه تأثیری بر خانه سالمندان گذاشت و چه تعداد فوتی داشتید؟ گفت: در این دو سال که از شیوع کرونا می‌گذرد حتی یک فوتی نداشتیم.
  • نویسنده :
  • منبع :