19 دی: فاز نخست نمایشگاه بین‌المللی قم طی مراسمی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار قم افتتاح شد.
مراسم افتتاح نخستین فاز از نمایشگاه بین المللی قم و نمایشگاه «توانمندی‌های تولیدی استان قم و نهضت ساخت داخل» روز سه‌شنبه با حضور  معاون صنایع عمومی وزارت صمت، استاندار قم و جمعی از فعالان اقتصادی، بازرگانی و صنعتی در قم برگزار شد.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: حمایت از تولید داخلی و بومی سازی صنایع، بعنوان راهبرد اصلی در وزارت صمت دنبال خواهد شد.
محمدمهدی برادران افزود: دولت به دنبال حل مشکل تحریم به نفع مردم است و از طرفی حمایت از تولید داخل نیز در اولویت اصلی قرار دارد.
وی ابراز داشت: علاوه بر مشکلاتی که تحریم بر صنعت کشور ایجاد کرده بخش دیگری از چالش های این حوزه نیز به خاطر وجود خلاها، کم کاری و آیین نامه های نادرست دستگاه های اجرایی بوجود آمده است.
برادران تاکید کرد: طی ۶ ماه از آغاز دولت سیزدهم بسیاری از مقررات و آیین نامه های خودساخته قبلی که بیشتر به نفع گروه خاصی از صاحبان ثروت بود احصا شد و در حال اصلاح به نفع صنعت کشور است.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به تعاملات و بهبود نسبی وضعیت، نسبت به توسعه، تجارت، صادرات و رونق اقتصادی آینده کشور خوش بین هستیم.
وی با اشاره به دیپلماسی های اقتصادی اخیر دولت با گروه های قطری، ازبکستانی و قزاقستانی، تصریح کرد: ارتباط تجاری و اقتصادی ایران به ویژه با کشورهای منطقه در حال افزایش است.
برادران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بهره برداری از نمایشگاه بین المللی قم، گفت: وجود نمایشگاه بین المللی برای توسعه صادرات ضروری است و طی سالهای اخیر خلاء این نمایشگاه در قم تاثیر منفی بر اقتصاد این استان گذاشته است.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان یادآور شد: برپایی نمایشگاه بین المللی برای تکمیل زنجیره صادرات ضروری است و سال آینده بیش از ۵۰ نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی قم دایر خواهد شد.

بوم‌سازی محصولات با برداشتن موانع تولید میسر می‌شود
استاندار قم با بیان اینکه بوم‌سازی محصولات با برداشتن موانع تولید میسر می‌شود، گفت: برای بالندگی بخش خصوصی از نظر کمی و کیفی لازم است تا بخش دولتی موانع و چالش‌های موجود را به حداقل برساند.
سیدمحمدتقی شاهچراغی روز سه‌شنبه درآیین بهره برداری از فاز نخست محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قم، افزود: بخش خصوصی میدان دار و در خط مقدم تولید است و با پیش بینی‌های انجام شده انتظار می‌رود سال آینده اتفاقات مطلوبی دراین عرصه رقم بخورد.
وی با بیان اینکه تعامل، ارتباط و همدلی بخش خصوصی و دولت باید بیش از همیشه تقویت شود، تصریح کرد: بهره‌برداری از فاز نخست نمایشگاه بین‌المللی قم و معرفی محصولات بومی می‌تواند بستر توسعه تجارت را در این استان رقم بزند.
وی صنعت فرش را از صنایع شاخص قم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام شده در آینده نمایشگاه تخصصی فرش قم برای معرفی و بازدید عموم مردم در محل نمایشگاه بین المللی این استان برپا خواهد شد.
شاهچراغی گفت:‌ قم در برخی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد وضعیت مطلوب اما ناکافی دارد و لازم است تا کمبودها و کسری‌های موجود  در سال آینده جبران شود.
وی با اشاره به نزدیکی پایان سال بیان داشت: با توجه به وضعیت معیشتی برخی از مردم لازم است تا کمک‌های خیرین استان به سمت جامعه هدف به خصوص اقشار مستضعف و محروم هدایت شود.

پیش‌بینی برپایی ۵۶ نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی قم طی سال آینده 
رییس اتاق بازرگانی استان قم در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین المللی قم، اظهار داشت: کلنگ نمایشگاه بین المللی قم سال ۸۵ به دستور استاندار وقت به زمین زده شد و هم اکنون ۵۰ تشکل اقتصادی در احداث و بهره برداری از آن همکاری دارند.
ابوالفضل خاکی اضافه کرد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری کامل این نمایشگاه در ۷۵ هزار متر مربع پیش بینی شده بود که بدلیل نوسانات ارزی برای تکمیل فاز نخست این نمایشگاه در ۲۰ هزار متر مربع مبلغی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی ادامه داد: با تکمیل نمایشگاه بین المللی قم در ۷۵ هزار متر مربع پیش بینی شده، این نمایشگاه می‌تواند در کنار نمایشگاه بین المللی تهران به یکی از مجهزترین و مدرن ترین محل نمایشگاهی کشور تبدیل شود.
رییس اتاق بازرگانی قم اضافه کرد: قم محور مواصلاتی نزدیک به ۲۰ استان کشور است و در این شرایط برپایی نمایشگاه بین المللی در کنار ایجاد زیرساخت‌های تفریحی، رفاهی و اقامتی در پیرامون آن می‌تواند در جذب گردشگر و رونق اقتصادی مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه مشکل احداث راه دسترسی ایمن و استاندارد به نمایشگاه بین المللی قم در حال برطرف شده است، گفت: سال آینده برپایی ۵۶ نمایشگاه، در نمایشگاه بین المللی قم پیش بینی شده است.

بومی سازی صنایع راهبرد صنعت قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این آیین با اشاره به نهضت ساخت داخل در صنایع قم، گفت: بومی سازی صنایع تحریمی بعنوان راهبرد اصلی بسیاری از صنایع تولیدی قم در حال انجام است تا علاوه بر خنثی سازی تحریم از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود.
محمود سیجانی ادامه داد: بدلیل فضای محدود نمایشگاه بین المللی قم در فاز نخست بسیاری از واحدهای تولیدی امکان حضور و عرضه محصولات در نمایشگاه را بدست نیاورند که با تکمیل فاز دوم این مشکل برطرف خواهد شد.
وی گفت: برپایی و بهره برداری از نمایشگاه بین المللی قم در معرفی محصولات بومی و بسترسازی جهت توسعه تجارت موثر است.
نمایشگاه توانمندیهای تولیدی قم و نهضت ساخت داخل، از سوم تا ششم اسفندماه جاری، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل سایت نمایشگاه بین المللی قم در کیلومتر ۲ آزادراه قم-تهران برپا شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا