۱۹ دی: مدیرعامل مؤسسه خیریه انوار آفتاب اظهار داشت: جمعیت معلول استان قم درصدی بیشتر از سایر استان‌ها است، ‌گفت: ۴۲۰ معلول و سالمند در قم چشم به راه کمک خیرین هستند.
فاطمه پورمحمدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موسسه خیریه فرهنگی اجتماعی انوار آفتاب از سال ۹۲ در تهران تأسیس و از سال ۹۴ در قم فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: در این مدت رسیدگی به ۷۴۰ پرونده را تحت عنوان طرح مثبت زندگی به عهده گرفت.
وی گفت: دارو و درمان درصد قابل توجهی از هزینه‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال هر جلسه ۳۰ دقیقه‌ای گفتار درمانی ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد. همچنین مناسب سازی منازل معلولان با همکاری خیرین در حال انجام است. تهیه بسته‌های معیشتی، اقدامات آموزشی و تسهیلات ودیعه مسکن از جمله اقدامات است.
مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب بیان کرد: از سال ۹۵ یک مجموعه گفتاردرمانی توسط این خیریه در قم تأسیس شد. همچنین مرکز نگهداری روزانه سالمندان برای نخستین بار تأسیس شد و سالمندان می‌توانستند روزانه به این مرکز مراجعه کنند و از خدمات بهره‌مند شوند که متأسفانه با شیوع بیماری کرونا این مرکز تعطیل شد.
وی گفت: ما با کمک خیرین یک مرکز آموزشی اوتیسم را تأسیس کردیم که کودکان و والدین با روش تخصصی آموزش‌ها را فرا می‌گیرند.
پورمحمدی اظهار کرد: در این مرکز ۳۲۰ معلول ذهنی و ۱۰۰ سالمند نگهداری می‌شود. همچنین ۹۰ پرسنل در این مرکز مشغول فعالیت هستند که با همت خیرین اداره می‌شود.

ماهانه دو میلیارد تومان هزینه مددجویان موسسه خیریه انوار آفتاب
وی اظهار داشت: هزینه خوراک پوشاک درمان مددجویان این مرکز با حقوق و بیمه کارمندان ماهانه دو میلیارد تومان است.

فقر و ناتوانی دلیل اصلی سپردن سالمندان به آسایشگاه
پورمحمدی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه چه تعداد به دلیل فقر و چه میزان به دلایل فرهنگی سالمندان رو به آسایشگاه می‌آورند؟ گفت: بیشتر آنان فقیر هستند یا خانواده‌ها توان نگهداری از آنان را ندارند زیرا ۱۰۰ مددجوی ما کاملاً زمین‌گیر هستند و تحرک ندارند. برخی هم مجهول الهویه هستند.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که خبرهای خوش مانند ازدواج سالمندان و برپایی نماز جماعت یا مراسم‌های شاد یا مذهبی دارید؟ گفت: ازدواج خوب هست اما به دلیل اینکه همه مددجویان آقا هستند هیچ وقت اتفاق نیفتاده است. یک خبر خوشحال کننده این هست که بیشتر افراد تحت پوشش این مرکز معلولان ذهنی بالای ۶۰ سال هستند که یا اصلاً ازدواج نکردند یا بچه‌دار نشدند و امکان نگهداری آنان توسط آشنایان نبوده است. لذا افراد معدودی دارای خانواده و فرزند هستند و احترام به بزرگترها هنوز در قم وجود دارد.
مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب اظهار داشت: طبق استاندارد جهانی آسایشگاه‌ها، زمانی باید به انجام فعالیت جسمی و ذهنی اختصاص پیدا کند؛ چه میزان در اینجا اعمال می‌شود؟ گفت: برنامه ورزش هر روز برگزار می‌شود. برای عده‌ای که زمین‌گیر هستند بازی منچ و کتابخوانی فراهم شده است.

برنج، گوشت، روغن، مواد شوینده، پتو و ملحفه نیاز مبرم آسایشگاه سالمندان
وی در پاسخ به این سؤال که ما هر بار به دیدار سالمندان اینجا آمدیم درخواست پول یا خوراکی داشتند؛ چه میزان نیازمند کمک خیرین هستید؟ اظهار کرد: ما در مرکز توانبخشی انوار آفتاب یک خانواده ۵۰۰ نفره هستیم و نیاز به برنج، گوشت، روغن، مواد شوینده، پتو و ملحفه بسیار زیاد است.

آسایشگاه سالمندان نیازمند کمک خیرین است
پورمحمدی با بیان اینکه برخی از پزشکان خیر برای کمک به مددجویان می‌آیند، ادامه داد: دندان پزشک، روانشناس و چشم پزشک به مرکز می‌آیند و به صورت رایگان سالمندان را ویزیت می‌کنند. همچنین مسئول یکی از سینماهای استان اعلام آمادگی کرده که هر هفته یک سانس را به سالمندان اختصاص دهد.
وی گفت: آسایشگاه سالمندان نیازمند کمک خیرین است تا بتواند به این تعداد مددجو خدمت ارائه دهد.
  • نویسنده :
  • منبع :