19 دی: قیمت نفت برنت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی با آغاز حمله روسیه به اوکراین که نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه انرژی جهانی بر اثر جنگ در اروپا را تشدید کرد، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.
پس از این که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با آنچه که عملیات نظامی ویژه نامید موافقت کرد، وزیر خارجه اوکراین در توییتی اعلام کرد روسیه تهاجم نظامی کامل علیه اوکراین را آغاز کرده و شهرهای این کشور را هدف حملات نظامی قرار داده است.
بهای معاملات نفت برنت به ۱۰۲ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود و آخرین بار با پنج دلار و ۲۲ سنت معادل ۵.۴ درصد افزایش، ۱۰۲ دلار و ۶۰ سنت بود.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار دلار و ۸۵ سنت معادل ۵.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۶ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید در حالی که ابتدای معاملات تا مرز ۹۷ دلار و ۴۰ سنت پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از اوت سال ۲۰۱۴ بود.
بهای نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به متاثر شدن تامین انرژی از تحریم‌هایی که آمریکا و اروپا علیه روسیه وضع خواهند کرد، بیش از ۲۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است.
روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان بوده و عمده نفت خود را به پالایشگاههای اروپایی می فروشد و همچنین بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی به اروپا بوده و حدود ۳۵ درصد از گاز مورد نیاز این منطقه را تامین می‌کند.
وارن پاترسن، مدیر تحقیقات کالای شرکت آی ان جی اظهار کرد: اعلام عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بهای نفت برنت را به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند، ابهام رو به رشد در شرایطی که کمبود عرضه وجود دارد، بازار نفت را آسیب‌پذیر می کند و قیمت‌ها احتمالا نوسانی و بالا باقی می مانند.
کشورهای غربی و ژاپن روز سه شنبه روسیه را به تلافی ارسال اعزام نیروهای نظامی به دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین، هدف تحریم‌های جدیدی قرار داده بودند و تهدید کرده بودند اگر مسکو حمله نظامی به همسایه خود انجام دهد، هدف تحریم‌های بیشتری قرار می‌گیرد. تاکنون هیچ تحریمی علیه تجارت انرژی این کشور اعلام نشده است.
هووی لی، اقتصاددان بانک او سی بی سی اظهار کرد: این مشکل تنها ریسک ژئوپلیتیکی نیست بلکه وضعیت عرضه دچار محدودیت بیشتری می شود. اگر روسیه با تحریم‌ها روبرو شود عرضه نفت این کشور یک شبه ناپدید خواهد شد و اوپک نمی‌تواند به حد کافی نفت تولید کند تا شکاف مذکور را پر کند.
بعضی از اعضای اوپک می‌گویند نیازی نیست این گروه و متحدانش تولید نفت را به میزان بیشتری افزایش دهند زیرا توافق احتمالی میان ایران و قدرتهای جهانی میزان عرضه را افزایش خواهد داد. شماری از اعضای اوپک در حال حاضر برای رسیدن به اهداف تولید به سختی تلاش می کند.
ژاپن و استرالیا روز پنج شنبه اعلام کردند به همراه سایر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی آماده اند در صورت مختل شدن عرضه جهانی بر اثر جنگ در اوکراین، از ذخایر نفت خود بهره برداری کند.
تحلیلگران نسبت به فشار تورمی نفت ۱۰۰ دلاری بر اقتصاد جهان بخصوص برای آسیا که عمده نیازهای انرژی خود را وارد می کند، هشدار دادند. فردریک نومان اقتصاددان بانک اچ اس بی سی گفت: افزایش قیمت‌های نفت در شرایط دشوار ویژه اقتصادی اتفاق می افتد. نیازهای عظیم آسیا برای واردات انرژی پاشنه آشیل این منطقه مانده و افزایش قیمت‌های نفت به رشد و درآمد در سال پیش رو آسیب می زند.
در این بین، آمریکا و ایران به مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین ادامه می‌دهند و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد رفع تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران و افزایش عرضه جهانی را به دنبال خواهد داشت.
آمار روز سه شنبه موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته شش میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که ذخایر سوختهایی شامل دیزل و نفت کوره کاهش داشت. در آستانه انتشار آمار دولتی در روز پنج شنبه، تحلیلگران پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته و ذخایر سوخت کاهش پیدا کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر بنزین ۴۲۷ هزار بشکه افزایش یافته و ذخایر سوختهای دیگر ۹۸۵ هزار بشکه کاهش داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا