19 دی: رئیس سازمان نظام مهندسی قم گفت: در این استان ظرفیت مهندسی به اندازه کافی درتمام حوزه‌های شهرسازی و معماری وجود دارد و در این بین استفاده ازمشاوران غیربومی ضربه سنگینی به نظام شهرسازی و معماری قم وارد کرده‌است.
امین مقومی در جمع خبرنگاران، افزود: طرح مجری ذیصلاح به عنوان یک مشاور امین برای کارفرما، وسیله‌ای برای حذف واسطه گری، افزایش ماندگاری ساختمان و استفاده از مصالح استاندارد در قالب یک رویکرد مهم در نظام مهندسی قم دنبال می‌شود.
وی اضافه کرد:‌ تاکنون برای ۲۰ هزار کارگر ساختمانی کارت مهارت صادر و مصالح ساختمانی هر سال مقاوم‌تر شده‌است.
رئیس سازمان نظام مهندسی قم با تاکید بر اینکه حجم تخلفات ساختمانی و سیما و منظر شهری درحوزه ساخت و ساز بالا و آسیب پذیر شده‌است، گفت: همچنین تعداد مجموعه‌های مسکونی و تجاری به بهره‌برداری رسیده بدون پروانه پایان کار در شهر قم پرشمار است.
مقومی با اشاره به برخی از عوامل مهم  تخلفات ساختمانی درقم گفت: تبدیل زمین و ملک به سرمایه، حضور واسطه‌گران و دلالان به همراه خلاء های قانونی مانند کمیسیون ماده ۱۰۰ مهمترین بسترهای ایجاد تخلف است.
وی تاکید کرد: نظام مهندسی و سایر دستگاه‌های مرتبط باید در مسیری حرکت کنند که خدمات دهی به مردم به صورت حقوقی انجام گیرد و علاوه بر قطع واسطه‌گری دلالان و افراد غیرمتخصص، چالش ها و تخلفات گذشته تکرار نشود.
رئیس سازمان نظام مهندسی قم با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن درقم، بیان داشت: در ۴ سال آینده در قالب این طرح باید ۶۰ هزار مسکن در این استان احداث شود که این مساله جزء با صنعتی سازی مسکن و افزایش مشارکت مردمی بسیار دشوار خواهد بود.
وی تصریح کرد: در ماده ۲۰ قانون نهضت ملی مسکن مساله سبک زندگی ایرانی-اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و لازم است در احداث ۶۰ هزار واحد مسکونی جدید در قم بصورت ویژه مورد توجه باشد.
کاهش ۵۰ درصدی ساخت و ساز در قم
مقوی در ادامه با تأکید بر کاهش ۵۰ درصدی ساخت و ساز طی سال گذشته در قم، اظهار کرد: با الحاق احتمالی اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان در طرح جهش تولید مسکن بخشی از این کمبود حل می‌شود.
مقومی، حجم بالای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری قم را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: تا زمانی که تسهیلات بانکی برای کیفیت بخشی به احیای این بافت ها افزایش پیدا نکند امکان و انگیزه بازآفرینی این بافت ها توسط مالکان ایجاد نخواهد شد.
وی در ادامه بااشاره به لایحه بازنگری و اصلاح قانون نظام مهندسی  ابراز داشت: با شرایطی که در مهندسی وجود دارد شکل گیری شورای عالی مهندسی با حضور رییس جمهوری و اصلاح نظام شهرسازی و معماری بر مبنای سبک زندگی ایرانی-اسلامی باید مورد توجه باشد.
مقومی با اشاره به ضرورت راه اندازی فرآیند مجوز و پنجره واحد ساخت و ساز، ابراز کرد: با عملیاتی شدن پنجره واحد ساخت و ساز دست دلالان و افراد غیر متخصص از شهرسازی و معماری کشور کوتاه می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا