19 دی: نیروهای روسیه امروز موفق شدند شهر خرسون در جنوب اوکراین را به تصرف در اورند و نیروهای ارتش جمهوری خلق دونتسک نیز شهر ولناواخا را تحت کنترل خود در آوردند.
شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ اعلام کرد: تفنگداران دریایی روسیه و واحدهای ارتش این کشور با پشتیبانی هوایی وارد شهر خرسون در جنوب اوکراین شده و این شهر را تحت کنترل خود در آوردند. بر اساس این گزارش، در شبانه روز اخیر درگیریهای شدیدی در منطقه خرسون که در نزدیکی شبه جزیره کریمه واقع شده است، رخ داد و نیروهای اوکراینی خسارت سنگینی را متحمل شده و مجبور به عقب نشینی از این شهر شدند.
ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: همینک فرماندهان نیروهای روسیه با مقامهای شهر هرسون برای برقراری نظم در این شهر و تامین امنیت و نیازهای ساکنان آن مذاکره می کنند.
بندر ماریوپول در محاصره نیروهای روسیه
نیروهای روسیه همچنین شهر بندری ماریوپل در ساحل دریای آزوف را بطور کامل محاصره کرده اند.
در این شهر شمار بزرگی از نیروهای اوکراینی در محاصره واقع شده اند و ارتش روسیه از یک طرف و نیروهای ارتش جمهوری خلق دونتسک از سوی دیگر حلقه محاصره را تنگ کرده اند.   
به گفته معاون وزیر دفاع روسیه، از زمان شروع جنگ، بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد از مواضع و زیرساخت های نظامی اوکراین نابود شده است.
شهر ولناواخا نیز تصرف شد
ادوارد باسورین معاون فرمانده ارتش جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که شهر ولناواخا به کنترل نیروهای این ارتش در آمد.
باسورین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه24 گفت: درگیریها در ولناواخا از چند روز پیش ادامه داشت و سرانجام نیروهای دونتسک، این شهر را که از طرف گردان ملی گرایان افراطی آزوف و واحدهایی از ارتش اوکراین کنترل می شود، آزاد کردند.
بندر ماریوپول در محاصره
باسورین معاون فرمانده ارتش جمهوری خلق دونتسک همچنین از محاصره شهر بندری ماریوپول در ساحل دریای آزوف خبر داد.
به گزارش رسانه های روسیه، چتربازان نیروی هوابرد روسیه، در نبرد با نیروهای اوکراینی به پیروزی دست یافته و پس از پیشروی به نیروهای ارتش دونتسک در منطقه ماریوپول ملحق شدند.
به گفته باسورین، اقدامات نظامی در این منطقه مطابق برنامه پیش می رود و با پیشروی نیروها در این منطقه، امکان حملات توپخانه ای و خمپاره ای نیروهای اوکراینی به مناطق مسکونی دونتسک و نیز مناطق لوگانسک از انها گرفته خواهد شد.
نیروهای روسیه 1502 مرکز نظامی اوکراین را نابود کردند
به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور در مناطق مختلف اوکراین، 1502 مرکز نظامی شامل انواع زیرساخت ها ازجمله 51 مقر فرماندهی و مرکز ارتباطی این کشور را نابود کردند.
وی افزود: از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، 38 مجموعه های پدافند هوایی اس-300 و بوک-ام.یک و اوسا ارتش اوکراین نابود و 47 فروند هواپیما بر روی زمین منهدم و 11 هواپیما در هوا سرنگون شدند.
به گفته وی، نیروهای روسیه 472 تانک و نفربرهای زرهی و 62 آتشبار سنگین و 206 عراده توپ و خمپاره انداز و 336 خودرو نظامی را نابود و 46 فروند پهپادهای ضربتی و تجسسی را سرنگون کردند.
مراکز پخش اخبار  سازمان امنیت اوکراین منهدم شد
سخنگوی وزارت دفاع روسیه ازحمله به چند مرکز سازمان امنیت اوکراین ازجمله مرکز شماره 72 عملیات روانی این سازمان در کی یف خبر داد که این مراکز نابود شدند.
به گفته وی، دستگاههای پخش تلویزیونی در برج تلویزیونی پایتخت اوکراین نیز با سلاح های دقیق هدف قرار گرفته و نابود شده است.
اما کوناشنکوف خاطرنشان کرد که در این عملیات، به ساختمان های مسکونی اطراف برج تلویزیون کی یف آسیبی وارد نشده است. 
گلوله باران شهرهای دونباس ادامه دارد
گزارش های رسیده از مناطق دونباس حاکی از ادامه گلوله باران مناطق مختلف آن از سوی نیروهای اوکراینی و اعضای گردان های ملی گرایان این کشور ازجمله گردان آزوف است.
یک مقام مرکز مشترک کنترل آتش بس در جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که در شبانه روز اخیر، نواحی شهر دونتسک چندین بار هدف گلوله باران ارتش اوکراین قرار گرفت و نیروهای اوکراینی از خمپاره اندازهای 122 میلیمتری در این حمله استفاده کردند. 
گزارش دیگری به نقل از خبرگزاری ریانووستی، حاکی از بیش از 40 مورد حمله به مناطق جمهوری خلق لوگانسک است و در این حملات هفت منطقه مورد حمله آتشباری و توپخانه ای قرار گرفت. 
ارتش جمهوری خلق لوگانسک هم از تسلیم 34 نظامی اوکراینی به ارتش لوگانسک خبر داد که به صورت داوطلبانه سلاح خود را زمین گذاشتند.

  • نویسنده :
  • منبع :