19 دی: مشاور رئیس جمهوری اوکراین امروز (پنجشنبه) گفت، مذاکرات صلح با حضور مقامهای اوکراین و روسیه در بلاروس آغاز شده است.
به گزارش شبکه اسکای نیوز، دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین نتیجه ای در برنداشت. اوکراین امید دارد که این مذاکرات به آتش بس منجر شود. با این حال کارشناسان معتقدند که برآورده کردن درخواست های روسیه برای اوکراین تقریبا غیر ممکن است. 
در همین حال سخنگوی وزارت خارجه بلاروس هم در گفت‌وگو با اسپوتنیک تایید کرد که مذاکرات میان هیات‌های روسی و اوکراینی در بلاروس آغاز شده است. به گفته او، هیات‌های مذاکره‌کننده پیش از نشستن بر سر میز مذاکره با یکدیگر دست دادند و آغاز این مذاکرات از آژانس خبری بلاروسی بلتا پخش شد.
روسیه از ۲۴ فوریه حمله ای را به اوکراین آغاز کرده است. امروز در هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین، حمله‌های هوایی روسیه علیه شهرهای کلیدی اوکراین و پایتخت آن تشدید شده است. صدای انفجارهایی بامداد امروز در کی‌یف شنیده شد.
دور نخست مذاکرات که دوشنبه برگزار شد، حدود پنج ساعت به طول انجامید و دو طرف درباره دستور کار مذاکرات و جزئیات آن گفت‌وگو کردند.
امروز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به تحولات اوکراین گفت یک توافق صلح میان روسیه و اوکراین باید شامل بندی برای امحای تسلیحات تهدیدکننده علیه مسکو باشد.
لاوروف همچنین ناتو را متهم کرد که به دنبال حفظ برتری است و گفت در حالی که روسیه حسن نیت زیادی دارد، نمی‌تواند به کسی اجازه دهد منافعش را تضعیف کند. او گفت که مسکو اجازه نخواهد داد اوکراین زیرساخت‌هایی که روسیه را تهدید می‌کند، حفظ کند. لاوروف گفت که مسکو همچنین نمی‌تواند آنچه را که او تهدید نظامی از سوی اوکراین می‌داند، تحمل کند.

  • نویسنده :
  • منبع :