19 دی: وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز نزدیک به یک میلیون واحد مسکن در سراسر کشور در دست اجراست و این اقداماتی بوده که در سطح کشور با همه گرفتاری های رئیس جمهور در این دولت مورد تاکید قرار گرفته است.
رستم قاسمی روز پنجشنبه 12 اسفند در شورای مسکن استان مرکزی اظهار کرد: به عنوان وزارت راه و شهرسازی موظف هستیم که در نهضت ملی مسکن متقاضیان را صاحب مسکن کنیم، اگر شهری زمین دارد، اما متقاضی مسکن ندارد، حق ساخت مسکن نداریم، چراکه نهضت ملی مسکن متقاضی محور است، اگر در شهری زمین نباشد نیز باید از طریق الحاق و تغییر کاربری یا خرید زمین این مهم اجرا شود و این موارد جزو وظایف ما است.
وی افزود: در استان مرکزی، 54 هزار نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که با احتساب ریزشی ها ممکن است به حدود 50 هزار نفر برسد، هرچند هدف ما تبلیغ برای افزایش این تعداد است، اما در مجموع باید بتوانیم برای این تعداد و حتی بیشتر از آن ساخت مسکن انجام دهیم، فرم جیم به قدری ساده شده که خیلی ها می توانند در این خصوص ثبت نام کنند. برگزاری 90 جلسه شورای مسکن در استان نشان از اهتمام استان در خصوص رفع دغدغه های حوزه مسکن دارد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سهم هر شهرستان بر اساس جمعیت شهرستان در این طرح مشخص شده و باید به میزان سهمیه ساخته شود البته امکان افزایش این سهمیه نیز وجود دارد.
قاسمی اضافه کرد: امروز به تعداد ثبت نامی ها برای 2 سال آینده کار در استان آغاز شده است، برای 2 سال آینده نیز ضمن رفع مشکل تامین زمین برای برخی شهرها باید برنامه ریزی صورت گیرد. از حدود یک ماه پیش اختیارات برای 900 شهر زیر 50 هزار نفر کشور به استان ها تفویض شده که مشکلات را در استان حل کند و نیاز نباشد به شورای عالی شهرسازی برسد. در گذشته برای جابجایی یک خیابان در یک شهر 5 هزار نفری باید موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی بررسی می شد.
وی ادامه داد: روزهای دوشنبه هر هفته جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار می شود، اما اکنون به جهت تامین زمین، تعداد جلسات نیز افزایش پیدا کرده است. در ماده 10 و 12 قانون جهش تولید مسکن گفته شده تمامی زمین های دولتی در اختیار این قانون قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: افرادی که سه سال سابقه پرداخت بیمه در شهرهای کوچک داشته باشند می توانند در آن شهر در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کنند.
قاسمی افزود: شرایط فرم جیم برای ثبت نام در این طرح تغییر کرده و افرادی که به دلایل مختلف در سه سال گذشته خانه خود را فروخته اند نیز می توانند ثبت نام کنند، افزایش سقف تسهیلات طرح جهش تولید مسکن از ۳۵۰ میلیون به ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد تا سهم آورده افراد در این طرح کاهش یابد.
وی در خصوص بازآفرینی شهری بیان کرد: در این خصوص منابعی دیده شده که مدیرعامل بازآفرینی شهری برای مناطق فرسوده استان به استان اعزام می شود، روز گذشته با شهردار تهران برای 130 هزار واحد توافق لازم در این خصوص صورت گرفته است، منابع وامی از وزارتخانه داده می شود و برای افرادی که تا زمان اصلاح منازل قصد جابجایی دارند 60 میلیون تومان ودیعه مسکن پرداخت می شود، این مهم در استان مرکزی نیز بررسی می شود تا توافقنامه لازم به امضا برسد.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: تهیه سند در اراک شاید کمترین مشکل را داشته باشد، در یک شهری از جمله شیراز 200 هزار نفر خانه ساخته و در حال زندگی هستند اما ملکشان فاقد سند است، این نوع اسکان در کشور وحشتناک است، حل این مهم را بر اساس دستورالعمل تهیه شده آغاز کرده ایم. دیوان حکم این دستور کار را لغو کرد که پیشنهاد تشکیل یک کمیته سه نفره متشکل از وزارت راه و شهرسازی و اعضای دیوان و قوه قضاییه را بنده اعلام کردم تا برای این موضوع تصمیم گیری شود که گفتند لایحه باید حتما وارد مجلس شود و اکنون در حال پیگیری ارائه سند به مردم هستند.
وی افزود: به دنبال این نیستیم که به مردم سند ندهیم. جمهوری اسلامی امروز در این شرایط نمی تواند کسی را که مدت ها در منزلی سکونت داشته بیرون کند، به دنبال این هستیم این مهم را به قانون تبدیل کرده و با یک فرمولی این مشکل مردم را حل کنیم.
قاسمی اضافه کرد: ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی مانع ارائه سند به مردم نیستیم، در قم بخش قابل توجهی از اراضی همین شرایط را دارند که در شورای اداری استان قم نیز این مهم بررسی شد.
وی در خصوص تامین زمین در استان گفت: حتما باید زمین مورد نیاز 4 ساله نهضت ملی مسکن به تعداد ثبت نامی ها از طرق مختلف حتی خرید زمین از مردم تامین شود، تامین مشکل زمین برای مسکن جزو وظایف ما است و آن را حل خواهیم کرد، حداکثر تا 2 ماه آینده استان سقف 4 ساله آینده را تعیین تکلیف کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه ای است که همه مردم در همه ابعاد با آن سروکار دارند و شاید تنها وزارتخانه ای است که اینگونه با مردم ارتباط دارد، هر مشکلی اعم از مشکلات مربوط به قطار، هواپیما و... مربوط به این وزارتخانه است.
قاسمی با اشاره به اینکه در مسکن مهر در سال 1388 تنها دو میلیون و 200 هزار واحد ساخته شده بود که برای 220 هزار واحد آن هنوز گرفتار هستیم، افزود: امروز نزدیک به یک میلیون واحد در سراسر کشور در دست اجرا است و این اقداماتی بوده که در سطح کشور با همه گرفتاری های رئیس جمهور در این دولت مورد تاکید قرار گرفته است. خود را موظف می دانیم که مشکلات مردم در حوزه مسکن را به عنوان موضوع مهم مردم حل کنیم تا هزینه زندگی مردم کاهش پیدا کند.
وی  همچنین اظهار کرد: وضعیت هواپیماهای ما در سطح کشور نامناسب و بسیار قدیمی و کم است، تعداد پروازهای مورد تقاضا در استان ها نیز وحشتناک است. در حوزه سفرهای ریلی نیز 14 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد و حدود 4 هزار کیلومتر نیز در دست ساخت است که باید 1400 لوکوموتیو در کشور فعال باشد. کل لوکوموتیو های کشور 500 عدد با عمر 35 سال است.
قاسمی بیان کرد: 230 هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور وجود دارد، بر اساس نرم جهانی هزینه نگهداری این راه ها  3 تا 6 درصد است، مجموع بودجه راه  و شهرسازی در سال 1401 بالغ بر 18 هزار میلیارد است اما تنها برای نگهداری جاده ها 60 هزار میلیارد اعتبار لازم است. در 8 سال گذشته یک ریال هم برای نگهداری جاده ها گذاشته نشده و در 1401 نیز لجاظ نشده است. ما تولید پول نداریم بلکه 18 هزار میلیارد اعتبار در حوزه جاده ای داریم که برای همه این اعتبار ردیف مشخص گذاشته شده است.
وزیر راه  وشهرسازی با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای راهداری کشور هزار میلیارد اختصاص دهند، گفت: جاده مرگ در تمامی حوزه های انتخابیه نمایندگان وجود دارد اما منابع ما در این خصوص محدود است.
قاسمی تاکید کرد: به واسطه روش هایی که در دست داریم امیدواریم که اتفاقات مثبتی در حوزه حمل و نقل کشور رخ دهد، تنها راه آهن رشت- آستارا که امروز مهمترین پروژه برای اتصال راه آهن ایران به اروپاست به یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.
وی در خصوص اراضی دانشگاه اراک گفت: مشکل مربوط به دانشگاه اراک به سازمان ملی اراضی اعلام می شود تا مسئولین مربوطه با سفر به استان این مشکل را بررسی و رفع کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :