سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۸۰ مورخه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «سکانس آخر احیای برجام» بدین شرح است:

در روزهایی که توجه و تمرکز افکار عمومی و رسانه‌های بین‌المللی متوجه تحولات اوکراین و ماجراجویی‌های روسیه قرار دارد، به نظر می‌رسد حساس‌ترین سکانس‌های مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۴+۱ و امریکا نیز از راه رسیده و دو طرف در حال سبک سنگین کردن، آخرین مطالبات خود در بطن گفتگوها هستند. اولیانوف مذاکره‌کننده روسی از احتمال توافق در اواسط هفته آینده خبر داد؛ اظهار نظری که روز جمعه از سوی نمایندگان فرانسه و انگلیس نیز تکرار شده بود. بر اساس این اظهارات، شواهد حاکی از آن است که تمام توافقات لازم صورت گرفته، پرانتزهای باز بسته شده و دو طرف به تصویر روشنی از خواسته‌ها و دستاوردهای خود دست پیدا کرده‌اند، اما در این میان تنها نکته باقی مانده، گزارشی است که قرار است از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص توان هسته‌ای ایران و میزان پایبندی به تعهداتش ارائه شود. گزارش و تبادل مدارکی که گروسی و محمد اسلامی اعلام کرده‌اند، حداکثر تا خردادماه به پایان خواهد رسید.

بلافاصله پس از انتشار خبر تبادل مدارک میان ایران و آژانس تا خردادماه، برخی تحلیلگران در فضای عمومی این پرسش را مطرح کردند که با یک چنین شرایطی آیا امضای برجام تا خردادماه به تعویق خواهد افتاد یا اینکه این دو طرف توافق خواهند کرد توافق هسته‌ای به صورت دومرحله‌ای انجام گیرد؛ یعنی در مرحله نخست، «امضای توافق» در روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۰، پای برگه توافق بنشیند و «اجرای برجام» به خردادماه و بعد از رد و بدل شدن مدارک و اسناد مورد نیاز و گزارش آژانس انجام شود. این فرضیه زمانی جدی‌تر شد که گروسی در گفتگوهای رودرروی خود با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی همه توان خود را به کار گرفت تا به زبان فارسی، عبارتی ذیل عنوان «برجام» را به زبان بیاورد.

تحلیلگران معتقدند، همانطور که برجام به صورت دو مرحله‌ای و با فاصله زمانی حدوداً ۳ ماهه عملیاتی شده، روند احیای برجام نیز به صورت ۲ مرحله‌ای (یک مرحله امضای برجام و مرحله بعد اجرای برجام) انجام می‌شود. البته تحقق مجموعه این ارزیابی‌ها، نیازمند گذشت زمان و نمایش سکانس‌های نهایی مذاکرات است تا مشخص شود نحوه امضا و اجرای برجام بر اساس چه مکانیسمی عملیاتی خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :