19 دی: رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد : مهم نیست که این توافق را چه کسانی احیا می‌کنند یا چه کسانی مذاکره می‌کنند، مهم آثار و تبعات آن است که باید در رشد کشور مشاهده شود.
علی ربیعی درباره جلسه اخیر برخی اعضای کابینه تدبیر و امید با هدف بررسی برخی مسایل روز و از جمله، مواضع رئیس‌جمهور سابق و اعضای دولت او پیرامون مذاکرات کنونی وین و توافق احتمالی برجامی نوشت: چند روز پیش نوشتم مشکلات بنیادین ما نقصان در سامان سیاسی است. احزاب قدرتمند شناسنامه‌دار و با برنامه‌ای وجود ندارند که خط‌کشی برای قضاوت و معیار درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکردها به دست دهند. اکثر انتخابات‌ها به‌ویژه ریاست جمهوری در یک ناشناختگی و ابهام و اقبال یک‌باره مردم نتیجه داده و از سویی گویی نفی گذشته توسط برخی جناح‌ها و به قدرت رسیدگان به یک سنت و کنش سیاسی تبدیل شده است. به هر ترتیب یک جامعه موفق هرگز تجربیات مدیران ارشد خود را نادیده نمی‌گیرد. تجربه‌های انباشته بخشی از سرمایه نظام‌های پویا محسوب می‌شود.
شنبه‌شب با تعداد زیادی از اعضای دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیشین جلسه‌ای آنلاین داشتیم. هرچند این روزها برخی همین جلسات را تاب نمی‌آورند و برای آن عبارات و اصطلاحاتی بکار می‌برند.
این اولین حضور من از چند جلسه برگزارشده اعضای دولت دوازدهم بود و مناسب دیدم گزارشی از این جلسه را بیان کنم. در این دیدار در خصوص برخی از مباحث روز مانند نگرانی فزاینده مردم از عدم گسترش پهنای باند و علل کندی اینترنت بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.
همچنین گزارشی از بودجه و وضعیت اقتصادی کشور نیز در جلسه ارائه شد. مسئله اوکراین نیز از موضوعات جلسه بود اما بحث برجام و اقدامات صورت گرفته برای احیای آن کانون اصلی گفت‌وگوها بود. 
انگیزه اصلی من از این گزارش نیز مواضع اعضای دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیشین در این زمینه است.
روحانی دراین‌باره گفت که «مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام مهم‌ترین اتفاق و مسئله کشور در چند ماه اخیر است. مهم نیست که این توافق را چه کسانی احیا می‌کنند یا چه کسانی مذاکره می‌کنند، مهم آثار و تبعات آن است که باید در رشد کشور مشاهده شود. مذاکرات و توافق هسته‌ای باید منافع و مصالح کشور و مردم را تأمین کند و نتایج آن بر زندگی مردم تأثیر بگذارد. همه باید با انسجام و وحدت ملی در پشت مذاکره‌کنندگان باشیم. کسانی که برای منافع مردم کوشش و جهاد می‌کنند چه در این دولت چه در دولت تدبیر و امید همگی از دیپلمات‌هایی هستند که برای منافع ملی می‌جنگند.»

  • نویسنده :
  • منبع :