19 دی: رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با توجه به محدودیت‌هایی که روسیه از سال قبل در صادرات گندم ایجاد کرده بود به نظر می‌رسد آنها از مدت‌ها قبل آماده تبعات اقتصادی جنگ با اوکراین بودند.
کاوه زرگران در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: طی یک سال اخیر، روسیه بر صادرات غلات خود به دیگر کشورها محدودیت و عوارض‌هایی که پیش از این سابقه نداشت، اعمال کرد و تصورها بر این بود که این محدودیت‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش ذخایر داخلی این کشور است، اما خریداران غلات از روسیه امروز متوجه شدند که محدودیت‌های اعمال شده، به دلیل پیش‌بینی این کشور از بروز جنگ با اوکراین و پیامدهای پس از آن بوده است.
زرگران با اشاره به افزایش قیمت غلات در بازارهای جهانی و یادآوری اینکه طی یک سال گذشته، قیمت گندم تا 70 درصد افزایش پیدا کرده بود و به دنبال تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین، طی هفته‌های گذشته نیز این محصول با افزایش 30 درصدی در قیمت‌ها مواجه شده، افزود: محصول ذرت از جمله فرآورده‌های عمده تولیدی و صادراتی کشور اوکراین است و این کشور یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان ذرت برای دیگر کشورها محسوب می‌شود. این در حالی است که طی یک هفته اخیر قیمت ذرت در بازارهای جهانی بیش از 100 دلار در هر تن افزایش یافته است.
او با این توضیح که ایران سالانه 10 میلیون تن ذرت وارد می‌کند، نگرانی برای تامین این محصول در داخل را جدی دانست و گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در اوکراین، ما باید تا اوایل ماه جولای بتوانیم از کشورهای دیگر تا 3.5 میلیون تن ذرت که مورد نیاز کشور است، تامین کنیم، بنابراین ضروری است که دولت در این زمینه تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم را هرچه سریع‌تر انجام دهد.
زرگران در خصوص خرید و تامین گندم مورد نیاز داخل نیز یادآوری کرد که این محصول را می‌توان از دیگر کشورها به غیر از روسیه و اوکراین، نیز تامین کرد و منابع دیگری نیز وجود دارد. او افزود: با این حال، اتفاقات رخ داده اخیر در منطقه و تقابل نظامی‌میان روسیه و اوکراین، باعث شده که گندم با قیمت بالاتر از گذشته برای خریداران از کشورهای مختلف، تامین شود و این در حالی است که تامین ذرت به مراتب برای کشور سخت‌تر از قبل شده است.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین در رابطه با تامین روغن آفتابگردان خوراکی نیز گفت: اتفاقات اخیر مشکلاتی را برای تامین به موقع و موردنیاز روغن خوراکی کشور ایجاد کرده و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تامین این محصول در اروپا طی ماه‌های آتی به مراتب سخت و دشوار شود و افزایش قیمت برای آن قابل تصور است، بنابراین بسیاری از کشورها در حال برنامه‌ریزی برای تامین روغن پالم هستند تا در این مقطع، نیاز خود را به این صورت برطرف کنند.
به گفته زرگران، قیمت روغن پالم در بازارهای جهانی از 1400 دلار به بیش از ٢٠٠٠ دلار در هر تن افزایش یافته است. وی پس از این توضیحات، افزود: دولتمردان کشور باید به طور جدی بازار غلات و روغن خوراکی را رصد کرده و تدابیری بیندیشند که طی بهار سال آینده علاوه بر تامین مایحتاج سفره مردم، نیاز کشاورزان و مرغ‌داران و دیگر تولیدکنندگان نیز دچار اخلال نشود.

  • نویسنده :
  • منبع :