سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۸۳ مورخه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «احتمال شکست پوتین» بدین شرح است:

هرچه اشغال اوکراین بیشتر طول می‌کشد راهبرد نظامی روسیه برای نیل به اهداف سیاسی جنگ شکست خورده‌تر به نظر می‌رسد. هدف سیاسی پوتین از آغاز حمله به اوکراین احتمالاً تسلیم کردن دولت این کشور در برابر خواسته‌های روسیه و فاصله گرفتن آن کشور از آمریکا و ناتو و هم پیمان شدن با روسیه در حوزه امنیت ملی بوده است. شاید پوتین تصور می‌کرد که نفس حرکت ارتش روسیه به داخل خاک اوکراین، موجب کودتای ارتش اوکراین علیه رئیس جمهور آن کشور شده و دولت دست نشانده مسکو بر سر کار خواهد آمد؛ بنابراین نیازی به تصرف پایتخت نخواهد بود و روسیه می‌تواند از طریق دولت دست نشانده به اهداف خود برسد.
اما ارتش اوکراین وفاداری خود به کشور و مردم را حفظ کرد و اکثر مردم اوکراین حتی روس‌های آن کشور نیز با اشغال کشورشان همراهی نکردند.
ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می‌گوید که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تصرف پایتخت اوکراین در همان دو روز نخست حمله برنامه‌ریزی کرده بود.
برنز در یک نشست کنگره در روز سه‌شنبه گفت: فکر می‌کنم پوتین الآن عصبانی و کلافه است. او احتمالاً بر موضع خود پافشاری خواهد کرد و تلاش خواهد کرد ارتش اوکراین را زمین‌گیر کند، بدون آنکه به شمار کشته‌های غیرنظامی اهمیت دهد.
حسین علایی از فرمانده هان سابق سپاه معتقد است: اگر پوتین نتواند در کوتاه مدت به یک آتش بس در اوکراین برسد به احتمال زیاد تمام سرزمین اوکراین صحنه درگیری‌های پی در پی علیه ارتش اشغالگر خواهد شد. آمریکا و اروپا تصمیم دارند تا طعم تلخ شکست را از طریق مقاومت مردم اوکراین به پوتین بچشانند تا او دیگر هوس لشکرکشی به کشور دیگری را نکند. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدیدی در صحنه درگیری‌های اوکراین باشد و اگر پوتین به فکر خاتمه جنگ نباشد، افول سیاسی وی سرعت خواهد گرفت.
  • نویسنده :
  • منبع :