19 دی: سرپرست اداره کل موزه‌ها همزمان با نمایش ۵۱ قطعه آجر لعابدار سه‌هزارساله استردادی از سوئیس، از آمادگی دانشگاه شیکاگو برای بازگرداندن باقی‌مانده کتیبه‌های هخامنشی به ایران خبر داد.
نمایشگاه آجرهای لعابدار مانایی استردادی از سوئیس که شامل ۵۱ قطعه آجر لعابدار است، از روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ در موزه ملی ایران برگزار شد.
مرتضی ادیب‌زاده، سرپرست اداره کل موزه‌ها در آیین افتتاح این نمایشگاه، از پیگیری ۱۳ پرونده استرداد آثار تاریخی ایران که شامل حدود صد قطعه مشخص از کشورهای آمریکا، مجارستان، فرانسه، انگلستان و نروژ است، خبر داد.
او افزود: اقدامات حقوقی این پرونده‌ها انجام شده است و به‌زودی در سال ۱۴۰۱ انتقال آن‌ها انجام می‌شود. دانشگاه شیکاگو نیز کتیبه‌هایی از تخت‌جمشید را آماده تحویل دارد.
ادیب‌زاده گفت: از سال ۱۳۸۴ تا کنون سه‌هزار شیء مسروقه که از کشور خارج شده بودند به ایران بازگردانده و به نمایش عمومی گذاشته شدند.
سرپرست اداره کل موزه‌ها، دیپلماسی فرهنگی را از اهداف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست و بیان کرد: استرداد اشیاء فرهنگی‌ ـ تاریخی نیاز به تعامل بین کشورها دارد که دستگاه دیپلماسی به مثابه پل ارتباطی در این راستا عمل می‌کند.
ادیب‌زاده همچنین از همکاری‌های وزارت خارجه سفارت سوئیس برای استرداد ۵۱ قطعه آجر لعابدار مانایی قدردانی کرد و افزود: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد استرداد اشیاء بیشتری به کشور باشیم.
سرپرست اداره‌کل موزه‌ها همچنین به شورای بوکان که خاستگاه این آجرهای لعابی بود، قول داد در هفته میراث‌فرهنگی برای برگزاری نمایشگاه آجرهای سه‌هزارساله استردادی از سوئیس در بوکان بر نامه‌ریزی‌ لازم انجام شود.

  • نویسنده :
  • منبع :