سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۸۷ مورخه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «شبح استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین» بدین شرح است:

پوتین ممکن است توانایی‌های نظامی روسیه، میزان مقاومت اوکراین و دامنه و سرعت واکنش غرب را نادرست ارزیابی کرده باشد، اما هرگز نباید دست‌کم گرفت که قدرت‌های بزرگ وقتی فکر می‌کنند در وضعیت وخیمی قرار دارند، چقدر می‌توانند بی‌رحم باشند. با این حال، آمریکا و متحدانش به امید تحمیل یک شکست تحقیرآمیز به پوتین که حتی ممکن است باعث برکناری او شود، اقدامات خود در حمایت از اوکراین را تشدید کرده‌اند. آن‌ها در حال افزایش کمک به اوکراین هستند و در عین حال از تحریم‌های اقتصادی برای تحمیل مجازات‌های گسترده علیه روسیه استفاده می‌کنند، اقدامی که پوتین اکنون آن را «مشابه اعلام جنگ» می‌داند.
آمریکا و متحدانش ممکن است بتوانند از پیروزی روسیه در اوکراین جلوگیری کنند، اما این کشور حتی اگر تجزیه نشود، آسیب جدی خواهد دید. علاوه بر این، خطر جدی تشدید تنش فراتر از اوکراین وجود دارد. اگر غرب نه تنها مسکو را در میدان‌های جنگ در اوکراین ناکام بگذارد، بلکه آسیب جدی و پایدار به اقتصاد روسیه وارد کند، در واقع یک قدرت بزرگ را به لبه پرتگاه هل می‌دهد. مرحله خطرناکی که پوتین را ممکن است به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای سوق دهد.
یادمان نرفته است. رهبر روسیه به تازگی نیروهای هسته‌ای کشورش را در حالت آماده باش «ویژه» قرار داده است.
اکنون شبح تسلیحات هسته‌ای بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیروهای راهبردی‌اش را به حالت آماده باش در آورد، با قدرت تمام به کابوس کشورهای اروپا تبدیل شد. روشن است که یک چنین سخنانی در خلال یک جنگ واقعی نشانه‌ای است که نمی‌تواند باعث نگرانی و تشویش نشود.
دکترین راهبردی روسیه در خصوص استفاده از سلاح هسته‌ای پیش از این بسیاری از تحلیلگران را حساس کرده بود.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به تشدید تهدیدهای هسته‌ای در جهان در پی تهاجم نظامی همه‌جانبه روسیه به اوکراین، هشدار داد که «تهدید هسته‌ای بر تمام بشریت سایه افکنده است».
  • نویسنده :
  • منبع :