19 دی: نمایندگی روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرگئی لاوروف همتای روسی وی ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) در مورد برجام گفت وگو می‌کنند.
دفتر نمایندگی روسیه در وین اعلان کرد که این دیدار روز سه‌شنبه در مسکو و با توجه ویژه وزیران خارجه دو کشور بر روی مساله برجام برگزار می شود.
وزارت خارجه فدراسیون روسیه نیز با اشاره به آخرین گفت وگوهای لاوروف و امیرعبداللهیان در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) و هفتم مارس (۱۶ اسفند) در حاشیه سفر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این دیدار، ادامه گفت وگوی منظم بین سران وزارت خارجه دو کشور خواهد بود.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که وضع فعلی اوکراین در چارچوب عملیات نظامی ویژه نیروهای مسلح فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
طبق این بیانیه، در مورد حل و فصل قضیه سوریه موضع اصولی مسکو و تهران، حمایت از احترام بی قید و شرط به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی این کشور، حق مشروع سوری ها برای تعیین مستقل آینده کشورشان است. طرفین برای تعامل موثر در چارچوب فرمت آستانه، اهمیت زیادی قائل هستند.
دستگاه دیپلماسی روسیه اشاره کرد که در این گفت وگو درباره دیگر موضوعات مهم منطقه ای از جمله وضع دریای خزر، افغانستان، ماوراء قفقاز، منطقه خلیج فارس، یمن و همچنین حل و فصل خاورمیانه، «همگام سازی» صورت می گیرد.
بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، مسکو همچنین از تصمیم آغاز روند پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای که در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان در سپتامبر ۲۰۲۱ اتخاذ شد، استقبال می کند.
مسکو درباره روابط دو کشور تاکید کرد: به رغم همه گیری ویروس کرونا، روابط روسیه و ایران به طور فزاینده ای در حال توسعه است. گفت وگوهای سیاسی فشرده از جمله در بالاترین سطح ادامه دارد. تماس های دوجانبه منظم از طریق روسای وزارتخانه های خارجه، پارلمان ها، سایر ساختارها و سازمان های دولتی برقرار است.
در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه در مورد سفر وزیر خارجه ایران به مسکو آمده است: ما قصد داریم روابط دوجانبه سودمند با ایران را در راستای منافع ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی گسترش دهیم. ما روی تقویت روندهای مثبت در همه زمینه های همکاری حساب می کنیم. اقدامات خصمانه کشورهای غربی در خصوص اعمال تدابیر محدود کننده غیرقانونی علیه روسیه، ما را از حفظ روحیه خود برای تقویت تدریجی مشارکت چندجانبه با ایران باز نخواهد داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :