19 دی: مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی شهرهای جایگزین برای سفر در هشت استان‌ پرمسافر و پرازدحام را اعلام کرد.

مصطفی فاطمی گفت: بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی استان‌های اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد رزرو شده است. برای همین، در هر یک از این هشت استان، شهرهای جایگزین را که هنوز ظرفیت اقامتی خالی دارند شناسایی کرده‌ایم. 

به گفته او، شهرهای آران و بیدگل، شهرضا و نجف‌آباد در استان اصفهان، تنگستان و عسلویه در استان بوشهر، نیشابور و سبزوار در خراسان رضوی، کنارک و دشتیاری در سیستان و بلوچستان، فیروزآباد، لار، مرودشت و کازرون در استان فارس، میناب، بندرلنگه و سیریک در استان هرمزگان و مهریز و بافق در استان یزد، با توجه به ظرفیت اقامتی خالی‌ای که دارند، پیشنهاد می‌شوند. 

فاطمی همچنین گفت: مراکز اقامتی تمام شهرهای دو استان گیلان و مازندران بیش از ۸۰ درصد رزرو شده‌اند، بنابراین شهر جایگزینی در داخل این دو استان اعلام نشده است.
استان‌ها و مراکز پرمسافرشهرهای جایگزین برای اقامت و سفر
اصفهان (اصفهان)آران و بیدگل، شهرضا، نجف‌آباد
بوشهر (بوشهر)تنگستان، عسلویه
خراسان رضوی (مشهد)نیشابور، سبزوار
سیستان و بلوچستان (چابهار)کنارک، دشتیاری، سرباز
فارس (شیراز)فیروزآباد، لار، مرودشت، کازرون
هرمزگان (بندرعبارس، قشم، کیش)میناب، بندرلنگه، سیریک
یزد (یزد)مهریز، بافق
گیلان و مازندران (تمام شهرها پرمسافر)ندارد


مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی قبلا استان‌های خلوت‌تر را برای سفر در نوروز به مردم پیشنهاد کرده بود که البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان، کرمان و مرکزی از آن جمله بودند. 

او گفته که معرفی استان‌ها و شهرهای کم‌مسافر و خلوت‌تر در نوروز برای توزیع مکانی سفر انجام می‌شود. 

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ نیز پیش از آغاز تعطیلات نوروزی اعلام کرد که ظرفیت اقامتی در جزایر کیش و قشم و همچنین شهرهای شمالی تقریبا تکمیل شده و جای خالی به سختی پیدا می‌شود. 

سردار سیدتیمور حسینی ـ جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کشور ـ نیز از از افزایش ۲۵ درصدی تردد در جاده‌های کشور در بازه زمانی ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه خبر داده و گفنه که تردد جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی در قیاس با مدت زمان مشابه سال قبل، ۸۰ درصد بیشتر بوده است. 

فرهاد مهریاری ـ مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای ـ نیز گزارش داده که تا کنون، بیشترین افزایش تردد جاده‌ای وسایل نقلیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته مربوط به استان‌های خوزستان، بوشهر، گیلان، قم و سمنان بوده است. تردد در استان خوزستان نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد و سمنان ۴۶ درصد رشد داشته است.

سفرهای نوروزی پس از دو سال درحالی با کمترین محدودیت در پیک ششم کرونا قرار است اجرا شود که پیش‌بینی وزارتخانه‌های راه و گردشگری حدود ۳۰ درصد افزایش سفرها در مقایسه با نوروز سال ۹۸ است؛ آن سال ۷۴ میلیون و ۳۰۰ اقامت شبانه ثبت شد و تعداد مسافران هم ۱۸ میلیون نفر تخمین زده شد.

  • نویسنده :
  • منبع :