سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۹۱ مورخه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «آخرین وضعیت مذاکرات برجام» بدین شرح است:

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آخرین صحبت خود در مورد مذاکرات وین گفت: دولت آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و سعی می‌کند که موضوعات باقی مانده را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.
خطیب زاده گفت: توافق بسیار در دسترس است؛ اگر آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود نه رد می‌شویم و نه از خواسته‌هایمان کوتاه می‌آییم.
از سوی دیگر واشنگتن پست هم نوشت: درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران ایران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی و امتناع آمریکا از انجام آن، مذاکرات یک‌ساله بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران را بدون جلسات برنامه‌ریزی‌شده جدیدی و فضای کمی برای مصالحه، متوقف کرده است
در ادامه‌ این مطلب آمده است: از زمانی که مذاکرات در وین در ماه گذشته به تعویق افتاد، شرکت‌کنندگان اروپایی در اقدامی بیهوده بین واشنگتن و تهران رفت و آمد کردند.
به گفته یک مقام آمریکایی آگاه، «در این مرحله، هیچ چیز قابل قبولی برای دو طرف، پیشنهاد نشده است»
این مقام گفت که اینکه امریکا کوتاه می‌آید یا نه به بایدن بستگی دارد و رئیس جمهور تصمیمی در این رابطه نگرفته است.
کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایسنا هم خاطرنشان کرد: واقعیت این است که انتظار می‌رفت کار احیای برجام در همان تیرماه گذشته به سرانجام می‌رسید؛ اما به هر دلیل این کار به دولت سیزدهم محول شد. دلیل تأخیر ۶-۵ ماهه برای شروع مذاکرات در دولت جدید نیز روشن نشد؛ در حالی که هر روز تأخیر در برداشتن تحریم‌ها مبالغ زیادی به خزانه دولت و منافع ملت ضرر وارد می‌کرد و می‌کند. در حال حاضر دلیل تأخیر چندین هفته‌ای اخیر نیز چندان مشخص نیست. برخی اختلاف‌ها میان ایران و آمریکا و «تضمین اقتصادی» یا برخی اختلافات در مورد ترتیب و توالی اجرای تعهدات طرفین، از جمله اموری است که تداوم مذاکره را ایجاب می‌کند. با تعلیق مذاکرات تنها فرصت از دست می‌رود و سنگینی تحریم‌ها بر دوش کشور ادامه می‌یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :