19 دی: رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، شرایط و توصیه‌های لازم برای تزریق واکسن کرونا در ایام روزه‌داری را تشریح کرد.
مجتبی لشکربلوکی با اشاره به تاثیر بیماری کووید ۱۹ بر روزه داری در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت هیچ مطالعه ای مبنی بر افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا در دوران روزه‌داری دیده نشده است‌، روزه‌داری موجب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن می شود.
وی با بیان اینکه بر اساس نظر پزشکان، نخوردن غذا به طور برنامه‌ریزی شده با رعایت شرایط ویژه تغذیه سالم در روزه داری اسلامی عارضه ای در افراد ایجاد نمی کند، افزود: این مسئله نه تنها عارضه ای برای فرد ایجاد نمی کند بلکه زمینه تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیانبار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس‌زا را فراهم می کند لذا تمامی افراد سالم با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌ای می توانند روزه بگیرند.
رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه بیمارانی که پیوند اعضا شده اند نباید روزه بگیرند، تصریح کرد: روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است، همچنین در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری ها هستند و در گذشته روزه داری برای آنها منعی نداشته است شرایط آنها در دوران شیوع ویروس کرونا متفاوت از سالهای دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می توانند برای روزه داری اقدام کنند.
لشکربلوکی با بیان اینکه به بهبود یافتگان بیماری کرونا توصیه می شود حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری از روزه داری پرهیز کنند، تاکید کرد: افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای اعم از فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید ویروس کرونا هستند که به این افراد توصیه می‌شود برای اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آنها حتماً از نظر پزشک متخصص استفاده کنند و در صورت مضر بودن روزه داری این فریضه الهی را در زمان دیگری به جای بیاورند.
وی به کسانی که در ایام ماه رمضان برای تزریق واکسن کرونا اقدام می کند توصیه کرد؛ در روز موعد واکسیناسیون حتما وعده سحری را میل کنند و مایعات فراوان و مواد غذایی آبدار اعم از سوپ، عصاره و آب گوشت و مرغ، میوه ها و سبزیجات حاوی آب فراوان مانند کاهو، هنداونه و غیره را در وعده افطاری و سحری بگنجانند، همچنین با توجه به خاصیت مدر بودن چای از مصرف چای به ویژه چای غلیظ در شب قبل از موعد واکسیناسیون پرهیز کنند.
رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه روزه داران شب قبل از تزریق واکسن کرونا باید استراحت کافی داشته باشند، بیان کرد: روزه داران در صورت عدم مصرف سحری و یا آشامیدن آب کافی تزریق واکسن را به روز دیگری موکول کنند.
لشکربلوکی نقش رعایت اصول صحیح تغذیه ای در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به ویژه کووید۱۹ را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و استفاده از گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های موردنیاز بدن بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.
وی با اشاره به تاثیر تغذیه نامناسب بر تضعیف سیستم ایمنی بدن، متذکر شد: در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده ها به ویژه وعده سحری تضعیف سیستم ایمنی بدن و عدم پاسخ مناسب بدن به واکسیناسیون کرونا را به دنبال دارد، علاوه‌بر آن کمبودهای تغذیه ای مدیریت و کنترل بیماری کرونا را با مشکل مواجه می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :