19 دی: سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت: باتوجه به شکاف قیمتی که بین گندم، آرد و نان وجود دارد متاسفانه شاهد قاچاق آرد در کشور هستیم. متاسفانه دیده شده برخی افراد سودجو آرد را از چرخه مصرف خبازی خارج و در بخش‌های دیگر استفاده می‌کنند.
امید زینالی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن تکذیب خبر قاچاق آرد به ترکیه، گفت: هفته پیش خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه برخی از تجار و بازرگانان ترکیه به واسطه دلال‌ها در حال خرید آرد از استان‌های مرزی شمال غرب کشور هستند و آن را به تجار ترکیه می‌فروشند بسیار چرخید؛ باید بگویم که این خبر نمی‌تواند با واقعیت همخوانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه حمل و جابه‌جایی آرد نیازمند وسیله نقلیه است، گفت: آرد را نمی‌توان در دست گرفت و از مرز رد کرد؛ برای جابه‌جایی آن وسیله نقلیه ضروری است و از آنجایی‌که ایست‌های بازرسی در استان‌های شمال غربی کشور زیاد است این احتمال بسیار ضعیف شده است؛ همچنین استعلامی که از پلیس اقتصادی گرفتیم این موضوع تکذیب شد.
این مقام مسئول با تاکید قاچاق آرد در کشور، گفت: باتوجه به شکاف قیمتی که بین گندم، آرد و نان وجود دارد متاسفانه شاهد قاچاق آرد در کشور هستیم. متاسفانه دیده شده برخی افراد سودجو آرد را از چرخه مصرف خبازی خارج و در بخش‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال آردی که برای نانوایان تخصیص داده شده است از آنجا خارج و در واحدهایی که پروانه کسب ندارد و یا در صنایع مصرف می‌شود گاهی نیز مشاهده شده است که برای مصرف حیوانی نیز استفاده می‌شود.
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی ادامه داد: در سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم کیلویی 11 هزار و 500 تومان تعیین و تصویب شد اما از سوی دیگر دولت گندم را کیلویی 665 تومان به کارخانجات آرد جهت تامین آرد مورد نیاز نانوایان داده می‌شود در اینجا یک شکاف عمیقی ایجاد می‌شود که هر میزان نظارت‌ها دقیق شود باز هم امکان رصد کامل آن وجود ندارد پس در قدم اول باید این شکاف پر شود.
وی تصریح کرد: این شکاف و سود حاصل از آن برای بسیاری از افراد در جامعه جذابیت ایجاد کرده است که درخواست تاسیس نانوایی را بدهند.
زینالی مصرف سالیانه آرد را حدود 12.5 میلیون تن دانست و افزود: بخش قابل توجهی از گندم مصرفی سال جاری از طریق واردات تامین شده است.در سنوات گذشته تولید به میزان کافی بود و مشکلی در این زمینه نداشتیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که اوکراین یکی از کشورهای تامین‌کننده گندم کشور محسوب می‌شد آیا جنگ خللی در بحث تامین گندم برای ما ایجاد می‌کند؟ گفت: مشکلی در بحث تامین گندم برای ما ایجاد نخواهد شد و دولت از مبادی دیگر گندم مورد نیاز کشور تامین می‌کند. 

  • نویسنده :
  • منبع :