19 دی: جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به لغو مصوبه واردات خودرو می‌گوید: فرزندان همین تصمیم‌گیران یک خودروی خارجی خارج از نوبت ارزان‌قیمت گرفته اند.
رویداد ۲۴ نوشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در اقدامی عجیب، مصوبه واردات خودرو که در بودجه ۱۴۰۱ آمده بود را رد کرده است. این مصوبه در مجلس و شورای نگهبان تایید شده بود. طبق این مصوبه قرار بود ۷۰ هزار خودرو وارد کشور شود. همین تصمیم باعث شده برخی کارشناسان و البته نمایندگان مجلس موضوع «تعارض منافع» را یادآوری کنند و برخی نیز از «وجود دست‌های پشت پرده» برای حفظ انحصار خودروسازان سخن بگویند.
روز گذشته رشیدی کوچی نیز از وضعیت پیش آمده انتقاد کرد و گفته بود: «در حال حاضر رییس جمهور می‌گوید باید واردات خودرو صورت بگیرد؛ مجلس، وزیر صمت و شاکله دولت هم موافق واردات خودرو هستند. رهبر انقلاب هم که مدت‌ها پیش گفتند گلایه مردم از خودروسازان به حق است، اما عجیب است با وجود این تاکیدات و اظهارات چرا قدرت مخالفت‌ها با واردات خودرو این‌قدر بالاست؟»
علی مطهری نیز در توضیحی سوی انتقاد خود را به سمت بدعت مجمع تشخیص مصلحت برد و گفت: «بارها هشدار دادم و اعلام خطر کردم که شورای نگهبان دومی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است که مصوبه مجلس را بررسی و احیانا به بهانه مغایرت با یک سیاست کلی نظام رد می‌کند. این در حالی است که طبق قانون اساسی تنها نهادی که حق دارد مصوبه مجلس را بررسی کند، آن هم صرفا از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی، شورای نگهبان است. مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل به مجلس سنا شده است که مصوبه مجلس را رد یا تایید می‌کند، در حالی که چنین چیزی در قانون اساسی جزو وظایف مجمع نیست. تشخیص انطباق یا عدم انطباق با سیاست‌های کلی باید به عهده نمایندگان مجلس باشد.»

در مجلس دهم نامه‌ای آورده بودند که مجمع بر مصوبات مجلس نظارت کند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده پیشین مجلس اینگونه توضیح داده که «در قانون بودجه ۱۴۰۱ بندی را تحت عنوان تبصره ۷ برای واردات ۷۰ هزار خودرو آوردند و سه شرط هم برای آن گذاشتند، در حالی که شورای نگهبان هم آن را تایید کرده بود، مجمع تشخیص آن را مغایر دانسته و سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم گفته مجمع فقط تعداد را حذف کرده است. این رفتار مجمع پیش از این هم سابقه داشت و در مجلس دهم یک روز صبح آقای مطهری نامه‌ای را از محسن رضایی آوردند که به رهبری نوشته بود و گردش کاری گرفته بود مبنی براینکه ما باید بر مصوبات مجلس نظارت کنیم. ما همان روز گفتیم چنین چیزی در قانون اساسی نیامده است.»

دخالت مجمع تشخیص در کار مجلس به خاطر ضعف قالیباف است

جعفرزاده می‌گوید: مجمع تشخیص طبق قانون حق ورود به مصوبات مجلس را ندارد. اگر قرار باشد مجلس به این صورت اداره شود و همه بر آن نظارت داشته باشند، دیگر چیزی به اسم «در راس امور بودن» وجود ندارد. همه نمایندگان فعلی قبل از ورود به مجلس می‌گفتند می‌خواهیم مجلس را به جایگاه اصلی خود برگردانیم؛ حالا ببینید چه اتفاقی افتاده است. این رفتارها به دلیل ضعف آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس است. هم عدم تسلط او به مسائل تقنینی و هم حب او به کرسی ریاست باعث شده با همه چیز مماشات کند و کنار بیاید و از حیثیت مجلس دفاع نکند. چرا باید اکنون مجلس مصوبه تصویب کند و بعد مجمع آن را رد کند؟ اصلا کجای قانون آمده است؟
نماینده مجلس دهم با اشاره به اتفاق اخیر مجلس در خصوص حذف واردات خودرو می‌گوید: نمایندگان باید سفت و محکم نسبت به این بی‌قانونی‌ها ایستادگی کنند. مگر می‌شود مجمع مصوبه قانونی مجلس که شورای نگهبان هم آن را تایید کرده را رد کند؟ اصلا به چه حقی اینکار را انجام داده‌اند؟ کجای قانون اساسی این اجازه را به آنها داده است؟ برای حذف آن، نمایندگان حالا باید دوباره موضوع را در مجلس بررسی کند. بعد هم می‌گویند برای ایراداتی که مجمع تشخیص داشت، تعداد آن را از بودجه حذف کردیم! خب حالا که وضعیت بدتر شد. اکنون اگر به دولت بگوییم چرا واردات خودرو را انجام ندادی؟ می‌گوید مثلا من یک خودرو وارد کردم. اگر یک عدد هم بیاورد، تکلیف از دولت ساقط می‌شود. این چه نوع قانونگذاری است. چرا هیات رئیسه مصوبه ۲۹۰ نماینده را ابطال می‌کند؟

یکدست شدن حاکمیت باعث شده مجلس در دولت حل شود

جعفرزاده با بیان اینکه هیچکس از تضعیف مجلس لذت نمی‌برد، گفت: اصلا بر چه اساس آقای حاجی بابایی به جلسه مجمع رفته است؟ دلیل آن روشن است؛ یکدست شدن حاکمیت باعث حل شدن مجلس در دولت شده است. دولت می‌گوید ۳۷ برنامه و دستور نوشته است! هیچ دولتی بدون اجازه مجلس آب هم نمی‌تواند بخورد، بعد اینها اینگونه برنامه و مصوبه برای خودشان دارند؟ چرا مجلس خودش را انقدر کوچک می‌کند و از جاهایی که جایگاه قانونی ندارند، کسب اجازه می‌کند؟ این یک فاجعه است.

مافیای بزرگی پشت پرده صنعت خودروسازی است

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: قالیباف روز اول می‌گفت نقش من این است که مجلس را به اقتدار خود برگردانم، خب چه شد؟ هیای تحت عنوان هیات نظارت یک مصوبه قانونی مجلس را به همین راحتی حذف می‌کند! مقصر اصلی این وضعیت قالیباف است و نمایندگان نباید سکوت کنند و اجازه دهند سایر مراجع برای مجلس تصمیم بگیرند. من از کلمه «مافیا» بدم می‌آید، اما در پشت پرده صنعت خودروسازی مافیای بزرگی وجود دارد.

فرزندان تصمیم‌گیران، خودروی خارجی خارج از نوبت گرفته‌اند

او ادامه داد: اینکه چه تعداد خودرو وارد شود، اینکه خودروها دست چه کسی می‌رسد و ... اصلا مشخص نیست. واقعیت این است که پشت پرده خودرو، سود هنگفتی وجود دارد و زور خودروسازان می‌چربد. بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد. واقعا ۷۰ هزار خودرو چقدر تاثیرگذار است که آن را حذف کردید؟ کدام عقل سلیمی دست به چنین کارهایی می‎زند؟ مگر این ۷۰ هزار خودروی وارداتی قرار بود نظام خودروسازی کشور را برهم بزند؟ این‌ها می‌خواهند مردم همواره محتاج صنعت خودروسازی داخلی باشند. می‌دانند اگر باب آن باز شود، هر سال واردات خودرو بیشتر می‌شود، از همین رو می‌خواهند آن را از ریشه خشک کنند. باور کنید برای جلوگیری از این اتفاق‌، هزینه‌های سنگینی می‌کنند. فرزندان همین تصمیم‌گیران یک خودروی خارجی خارج از نوبت ارزان‌قیمت گرفته است. اینها امیتازهایی می‌دادند که حکم رشوه داشت. صنعت خودروسازی می‌خواهد این انحصار کماکان وجود داشته باشد. در همین نوروز چقدر از مردم به خاطر کیفیت خودرو در جاده‌ها کشته شدند. ولی این انحصار خودرو اجازه نداد و قانون را هم نقض کردند. امیدوارم مجلس کاری کند که نمایندگان بعدی آن‌ها را دعا کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :