سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۹۴ مورخه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «رئیس جمهور مهاجرت نخبگان را جدی بگیرد» بدین شرح است:

رئیسی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از مدیران و متخصصان نظام بهداشت و درمان با اشاره به ابراز نگرانی برخی نسبت به افزایش موج مهاجرت در میان پزشکان، تصریح کرد: باید این اطمینان را نزد دانشجویان پزشکی ایجاد کنیم که پس از پایان تحصیلات در نظام درمانی کشور با درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب جذب خواهند شد. باید این ادراک در میان دانشجویان ایجاد شود که آنان سرمایه‌ها و آینده‌سازان کشور هستند.
پیش‌تر سخنگوی سازمان نظام پزشکی گفته بود: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴ هزار پزشک درخواست گوداستندینگ (گواهی حسن انجام کار) برای مهاجرت به سایر کشورها کرده‌اند.
رضا لاری پور گفت: بیشترین درخواست گوداستندینگ مربوط به شهریور ۱۴۰۰ و بیشترین درخواست گواهی برای مهاجرت از سوی پزشکان عمومی بوده است.
گوداستندینگ یا حسن انجام کار برای متقاضیان کار در کشورهای دیگر صادر می‌شود.
بنا بر آمارهای سازمان نظام پزشکی، در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ تعداد متقاضیان برای گوداستندینگ پزشکان در سال به ۶۰۰ نفر هم نمی‌رسیده است.
برخلاف برخی اخبار تنها جوانان درخواست گوداستندینگ نمی‌کنند و در گروه‌های سنی مختلف این درخواست از نظام پزشکی شده است.
روزنامه «لس آنجلس تایمز» در گزارشی با اشاره به مهاجرت بی‌سابقه پزشکان و کادر درمانی ایران از کشور در میانه شیوع گسترده کرونا می‌نویسد:
«امید تنکابنی» ۴۴ ساله اکنون متخصص اورژانس است و بیش از دو دهه سابقه کار در این زمینه دارد. او در حالی که قصد دارد به حرفه خود ادامه دهد و آرزوهای خود و پدر و مادرش را برآورده کند اما دیگر آینده‌ای برای خویش در ایران متصور نیست.
تنکابنی می‌گوید ۳۰ درصد از دوستان و همکارانش ایران را به مقصد کشورهای غرب اروپا و امریکای شمالی ترک کرده‌اند.
سخنان رئیس جمهور در رابطه با امید دادن به دانشجویان پزشکی در حالی است که اولاً مشکل امروز مهاجرت خود پزشکان و کادر درمان شاغل است و دوما منحصر به پزشکان نیست.
طبق یک بررسی رفتاری و نظرسنجی رسمی که چندی پیش منتشر شد، از هر سه ایرانی، یک نفر تمایل به مهاجرت از کشور دارد و این نشان می‌دهد که امید به آینده و بهبود زندگی در کشور ما تا چه اندازه کمرنگ است.
 بسیاری از مردم ایران که این روزها از جمعیت نخبگان و افراد دارای تحصیلات عالیه، به افراد عادی و اقشار متوسط جامعه رسیده، تصور می‌کنند در جوامع میزبان و توسعه یافته، امید به آینده و زندگی بهتر و شادتر وجود دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :