19 دی: در چند ساعت گذشته ویدیویی در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر است که در شرح آن ادعا می شود گوجه ایران به عنوان هدیه رمضانی به سوی عراق گسیل شده است و وابسته بازرگانی ایران آن را جعلی خوانده است.
 در این ویدیوی کوتاه، فرد فیلمبردار از یک کامیون گوجه فرنگی و تجمع افراد در اطراف آن تصویر می گیرد و به زبان عربی با لحنی که مشخص نیست انتقاد است یا تعریف می گوید که «ماه رمضان در ایران معنایی ندارد و گوجه و همه چیز اینجا برای ملت فراوان است.»
این ویدیو با ترجمه ای دیگر در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر است و در شرح فارسی آن تبدیل به شایعه ای بدون ارتباط با فحوای ویدیو شده و ادعا شده است که «مربوط به پخش گوجه فرنگی رایگان در عراق توسط ایران در ماه رمضان است» این در حالی است که فرد فیلمبردار به وضوح می گوید در ایران حضور دارد و «اینجا در ایران همه چیز فراهم است».
«عبدالامیر ربیهاوی» وابسته بازرگانی ایران در بغداد در گفت و گو با ایرنا، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این ویدیو اولا اشتباه ترجمه شده است و در ثانی چنین اتفاقی اصلا نیفتاده است.
ربیهاوی می افزاید: این درست است که دولت عراق اخیرا به واردات گوجه، خیار، سیب زمینی و پیاز مجوز داده است اما ماجرای هدیه رمضانی دروغ است و حتی صادرات گوجه فرنگی به عراق نیز صرفه اقتصادی ندارد.
این ویدیو در مقطع زمانی سوال برانگیزی منتشر شده است. اهالی بصره عراق در ساعت های گذشته اعتراض های شدیدی به عدم گشایش گذرگاه شلمچه به روی محصولات غذایی وارداتی کرده اند و جمعی از نمایندگان استان های جنوبی عراق در پارلمان نیز روز گذشته (پنجشنبه)، مهلت سه روزه برای دولت به منظور گشایش مجدد گذرگاه شلمچه به روی واردات مواد غذایی تعیین کردند.
۵ تن از نمایندگان پارلمان که همگی از استان بصره هستند، جمع آوری امضا را در پارلمان برای بازگشایی گذرگاه مرزی شلمچه طی سه روز آینده شروع کرده اند.
نامه هشدارآمیز نمایندگان استان بصره عراق درباره ضرورت بازگشایی گذرگاه شلمچه
در نامه این نمایندگان آمده است: «به دولت و هیات گذرگاه های مرزی عراق تا شنبه آینده فرصت داده می شود، در غیر این صورت، نمایندگان خود راسا اقدام به گشایش گذرگاه شلمچه به روی ورود کالاها و مواد غذایی می کنند و همه تبعات قانونی این اقدام خود را نیز بر عهده می گیرند.»
بر اساس این سند، نمایندگان نوشته اند: «با وجود اینکه تمامی روال های قانونی برای گشایش مرز شلمچه دنبال شده اما وزیر کشاورزی و برخی مسوولان با آن مخالفت می کنن و نمی دانند که مردم بصره از فساد آنها اطلاع دارند و می دانند که موافقت هایی به شرکت های خاصی در مقابل رشوه گرفتن برای حمایت از مرزهای اقلیم کردستان عراق داده اند.»
یکی از فعالان اجتماعی به نام «ابوعلی» در ویدئوهایی که اخیرا از مرز شلمچه گرفته و در شبکه های اجتماعی منتشر کرده گفته است: «فقط کیوی، لیمو و پیاز، اجازه ورود از مرز شلمچه دارند اما واردات مواد غذایی مانند سیب زمینی، بادمجان، هویج و غیره، ممنوع است. آیا با کیوی می توان غذا پخت؟»
هیات گذرگاه های مرزی در بیانیه اش گفته است که طبق برنامه جدید دولت عراق، درصدد به صفر رساندن عوارض گمرگی و مالیات بر مواد غذایی و کشاورزی است.
این هیات افزوده است که یکی از علل تاخیر در واردات مواد غذایی، کوتاهی واردکنندگان در اخذ موافقت نامه اصولی از وزارتخانه های مربوطه برای واردات کالا است.

  • نویسنده :
  • منبع :