19 دی: وزارت دادگستری روسیه جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، مجوز فعالیت ۱۵ سازمان خارجی از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر را در این کشور لغو کرده است.
به گزارش "الجزیره"، در این بیانیه آمده است، فعالیت این سازمان‌ها در روسیه که شامل بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی نیز می‌شود، "به دلیل نقض قوانین فعلی روسیه، ممنوع شده است. "
به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع، عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر سازمان ملل تعلیق کرد.
نماینده روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، کشورش قبل از رای گیری مجمع عمومی از شورای حقوق بشر خارج شده است. 
شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، ۴۷ عضو دارد که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب می‌شوند. بدین ترتیب این شورا دارای ۴۶ عضو شد و عضویت روسیه که تا سال ۲۰۲۳ باید عضو این شورا می‌بود، تعلیق شد. 
چنین اقدامی از سوی مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل، سابقه دارد و این مجمع در سال ۲۰۱۱ نیز عضویت لیبی را از شورای حقوق بشر تعلیق کرد. 
"گنادی کوزمین" معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در سومین نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل که به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر رای داد، گفت: این رای گیری تلاشی از سوی آمریکا برای ادامه موضع سلطه گرانه خود است. 
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود، رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا در مجمع عمومی در مورد تعلیق مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر ربطی به حقوق بشر ندارد. 
غرب به رهبری آمریکا از آغاز جنگ اوکراین، روسیه را به ارتکاب به جنایت جنگی متهم کرده و درصدد مستندسازی و به گفته روسیه "صحنه سازی" هستند تا این کشور را در عرصه بین المللی منزوی کنند. 

  • نویسنده :
  • منبع :