19 دی: یک متخصص زنان و زایمان گفت: مصرف قرص‌های ضد بارداری در ایام روزه‌داری باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود.
دکتر پریسا موسی پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عوارض قرص‌های ضد بارداری اظهار کرد: قرص‌های ضد بارداری یک سری عوارض دارند و در افراد مستعدی که استعداد ژنتیکی و فامیلی دارند، احتمال ایجاد لخته‌ی خون در بدن را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: بدن افرادی که در طول ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند، دهیدراته شده و در نتیجه آب بدنشان کمتر می‌شود و ممکن است در صورت مصرف برخی داروها شانس ایجاد لخته‌ی خون در آنها افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: مصرف قرص‌های ضد بارداری در دوران روزه‌داری باید با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام شود و فرد باید از نظر بیماری‌های زمینه‌ای به طور کافی بررسی شده باشد. 
موسی پور یادآور شد: فشار خون مخفی، دیابت مخفی، اختلالات انعقادی زمینه‌ای، چاقی و برخی از داروها احتمال لخته شدن خون در این دوران را به علت دهیدراتاسیون افزایش می‌دهد و فردی که می‌خواهد همزمان با مصرف قرص‌های ضد بارداری روزه بگیرد، باید توسط پزشک معالج از نظر سلامت بدنی بررسی کامل شده باشد و بعد از اطمینان از سلامت جسمی و اجازه پزشک مربوطه می‌تواند روزه بگیرد.
وی اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند قرص‌های ضد بارداری مصرف کنند، دقت کنند که از مایعات بیشتری استفاده کنند و تحرک کافی داشته باشند تا جلوی لخته‌ی خون گرفته شود و از مصرف داروهای همراه که می‌تواند این مسئله را تحریک کند، پرهیز کنند.
وی همچنین در رابطه با مصارف دارویی این قرص‌ها نیز بیان کرد: برای اختلالات قاعدگی و تنظیم آن و همچنین پیشگیری از بارداری از این قرص‌ها استفاده می‌شود اما پزشکی که آنها را تجویز می‌کند، باید شرایط بیمار را در نظر بگیرد.
این متخصص زنان و زایمان گفت: طبق مطالعات انجام شده، مصرف این قرص‌ها می‌تواند در مواردی سرطان دهانه‌ی رحم نیز ایجاد کند، همچنین در افراد با سن پایین به‌ویژه زیر ۲۰ سال که به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند و سابقه‌ی خانوادگی نیز دارند، ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. 
وی متذکر شد: این قرص‌ها به ازدواج ربطی ندارند و حتی در افرادی که ازدواج نکرده‌اند نیز می‌توانند مصرف شوند اما اگر در سن زیر ۲۰ سال و طولانی مدت مصرف شود و زمینه‌ی خانوادگی نیز فراهم باشد، احتمال ابتلای به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. 
وی توصیه کرد: افرادی که به هر دلیلی این قرص‌ها را مصرف می‌کنند حتما باید تحرک کافی داشته باشند، مایعات کافی بنوشند، اگر فردی چاق بوده و اضافه وزن دارد یا سابقه‌ی ابتلای میگرن، بیماری‌های خاص و زمینه‌ای، استعداد فشار خون و دیابت خفیف دارند، بیشتر باید مراقبت کرده و با پزشک متخصص مشورت کنند.
موسی پور در پایان تاکید کرد: افراد مصرف کننده این قرص باید حتماً مایعات کافی در طول سحر و افطار دریافت کنند و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهند تا بدن کاملاً هیدراته شده و آب کافی وارد سلول‌ها شود تا احتمال ایجاد لخته‌ی خون کاهش یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :