19 دی: استاندار قم با تاکید بر ضعف قم در زیرساخت های جذب و ماندگاری مسافران و زائران ورودی به استان گفت: قم تاکنون هیچ بهره‌ای از مزیت و مصوبات کارگروه ملی زیارت نداشته است.
سیدمحمد تقی شاهچراغی شامگاه یکشنبه در نشست استانی کارگروه ملی زیارت در سالن محراب حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، بیان کرد: کارگروه ملی زیارت در سال ۸۸ در حرم مطهر امام رضا(ع)تشکیل شد و تا کنون جلسات متعددی در قالب آن برگزار شده اما کار خاصی برای قم صورت نگرفته است.
استاندار قم ادامه داد: بعد از سفر سال گذشته رییس جمهوری به قم مباحث مربوط به این کارگروه مجدد مطرح شد و مسوولان استان نسبت به اینکه این کارگروه هیچ بهره مندی برای استان قم نداشته است و عمده مصوبات آن برای مشهد مقدس بوده است، تاکید کردند.
وی با بیان اینکه بنا به دستور رئیس جمهوری کاستی های گذشته نسبت به قم باید در این کارگروه جبران شود، افزود: اولین جلسه این کارگروه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار کردیم زیرا این حرم محور زیارت در شهر مقدس قم است و باوجود حجم بالای زائران و مسافران مشکلات فراوانی برای خدمت رسانی به زائران در قم وجود دارد.
استاندار قم با بیان اینکه به غیر از اسکان در بوستان ها بیش از ۵۵۰ هزار نفر در ایام نوروز اسکان داده شدند، ادامه داد: در ایام نیمه شعبان با وجود اینکه همه دستگاه ها پای کار آمدند و برخی دستگاه ها بدون بودجه و اعتبار کار کردند ولی باز هم در راه‌ها، اسکان و خدمات عمومی مانند آب، برق و گاز مشکل داریم.
وی با اشاره به ظرفیت هایی که در قانون و بودجه برای شهر های زیارتی دیده شده است، گفت: ما باید فرصتهایی که در دوره های گذشته از دست رفته را احیا کنیم و علاوه بر مصوبات و اعتبارات سفر سفر رئیس جمهور به قم بتوانیم از ظرفیت کارگروه ملی زیارت هم بری جذب بودجه به استان استفاده کنیم و اگر موردی هم نیاز به مصوبه دولت داشته باشد رئیس جمهور قول همکاری در هیأت دولت را داده اند.
زائرسرای ارزان اقامتی در قم احداث شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با اشاره به سفر سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر به قم گفت: ایجاد زیرساخت‌های زیارت به خصوص احداث زائرسرا و اجاره تخت‌های ارزان قیمت اقامتی در این استان ضروری است.
علیرضا ارجمندی ادامه داد: در قم هتل های ۵ و ۴ ستاره وجود دارد ولی نیاز استان اقامتگاه ارزان قیمت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم افزود: در کنار ضرورت احداث زائرسرای ارزان برای مسافران ورودی به این استان، در حوزه سوغات زائر هم باید فکر اساسی شود چرا که در بحث اقتصاد گردشگری این مساله بسیار مهم بوده و در اشتغال زایی اثر بسزایی دارد.
ارجمندی با بیان اینکه نیازهای زائر فقط منحصر در زیارت نمی‌شود گفت: در قم بحث ایجاد مکمل های گردشگری مطرح است و اقتصاد گردشکری در استان باید شکل بگیرد و این نوع اقتصاد با ماندگاری و ارائه خدمات متنوع در قالب های زیارتی شکل می گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم با اشاره به راه اندازی بازارچه های صنایع دستی  در قم گفت: زائر نیازهایی دارد که علاوه بر رفع نیازهای زائر باید برای او نیازسازی هم صورت بگیرد و خرید متبرکات و سوغات از جمله این نیازسازی ها است که می تواند به اقتصاد قم هم کمک کند.
وی افزود: فرودگاه قم هم موضوع مهمی است که بخش خصوصی ورود پیدا کرده و می تواند در کارگروه ملی زیارت راهکارهایی برای راه اندازی آن ارائه شود.

  • نویسنده :
  • منبع :