19 دی: رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح تغییرات دفترچه‌های کنکور ۱۴۰۱ گفت: هوشمند شدن دفترچه‌های آزمون سراسری ۱۴۰۱ علاوه بر افزایش امنیت آزمون‌ها، برای داوطلبان آسایش خاطر به دنبال دارد.
عبدالرسول پورعباس در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تغییرات دفترچه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: در آزمون سال جاری، تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی به شکل مثبت اعمال می شود.
وی درباره دفترچه کنکور ریاضی گفت: در بخش نخست کنکور، دفترچه سوالات اختصاصی شماره یک شامل ۲ پاسخنامه و سوالات در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و پاسخنامه ها هوشمند طراحی شده است. برای پاسخنامه ها چهار ستون قرار دادیم که مشخصه درس مورد نظر است و اشتباهات داوطلب را کم می کند. 
وی افزود: عکس داوطلب و مشخصات او روی هر ۲ پاسخنامه در پوشش پلاستیکی قرار می گیرد.
به گفته رییس سازمان سنجش، پاسخگویی به سوالات این دفترچه ها ۷۵ دقیقه مهلت دارد و داوطلبان باید به ۱۰۰ سوال پاسخ دهند. همچنین دفترچه شماره ۲ شامل دروس اختصاصی و برای درس ریاضیات است که از یک دفترچه با هشت ردیف تشکیل می شود. یک پاسخنامه مختص این درس به داوطلبان داده می شود. روی دفترچه تعداد سوالات قید می شود و ۸۰ دقیقه مدت زمان پاسخگویی است.
رییس سازمان سنجش ادامه داد: تعداد گزینه ها در کنکور سراسری محدود است و برای داوطلبان آرامش به دنبال دارد همچنین امنیت آزمون را تامین می کند.
پورعباس درباره دفترچه شماره سه گفت: دفترچه شماره سه به همراه پاسخنامه شامل درس های فیزیک و شیمی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که برای ۷۰ سوال ۸۰ دقیقه زمان اختصاص می یابد.
وی درباره آزمون علوم انسانی خاطرنشان کرد: همزمان با آزمون علوم ریاضی و فنی، کنکور علوم انسانی برگزار می شود. مدت زمان آزمون های های ریاضی و علوم انسانی ۱۶۰ دقیقه است. همچنین آزمون علوم تجربی شامل یک دفترچه و یک پاسخنامه اضافه با احتساب درس بهیاری می شود.
وی افزود: در کنکورهای هنر و زبان های خارجی هم ۲ دفترچه و ۲ پاسخنامه عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه روی امنیت آزمون ها کار کردیم، گفت: در حوزه های برگزاری کنکور بازنگری کرده ایم و هر هفته به سه استان سر می زنیم و عوامل اجرایی را نسبت به تغییرات و امنیت ازمون توجیه می کنیم. 
به گفته پورعباس، سهمیه ها در آزمون سراسری سال جاری هیچ تغییری نکرده است.
الکترونیکی شدن آزمون ۱۴۰۳
رییس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه این نشست خبری درباره برگزاری الکترونیکی آزمون سراسری ۱۴۰۳ گفت: برای کنکور سال ۱۴۰۳ به دنبال ایجاد تحول در آزمون‌های سنجش هستیم. شعار سازمان سنجش نیز آزمون بدون کاغذ بود و هر چه به میزان هوشمندی سوالات و نحوه برگزاری کنکور بپردازیم، آزمون استاندارد و امن‌تری خواهیم داشت. 
وی از راه اندازی یک مرکز نوآوری و هوشمندسازی در این سازمان خبر داد و افزود: شرکت های دانش بنیان را در این مرکز سازماندهی می کنیم تا در آزمون های هوشمند به کمک سازمان سنجش بیایند و مراکز آزمون هوشمند ایجاد کنند. 
معاون وزیر علوم ادامه داد: کار هوشمندسازی آزمون ها را از سال جاری شروع کردیم که شامل طراحی فرآیندها و کدنویسی می شود. در این روش، آزمون ها ماهی یک بار یا دو ماه یک بار برگزار می شود. داوطلب در این آزمون های آزمایشی شرکت می کند تا به سوالات و دستگاه های آزمون مسلط شود.
وی ادامه داد: تا شروع سال تحصیلی، پنج تا ۶ آزمون برگزار می شود و داوطلب ۲ بار در این آزمون ها شرکت می کند. در صورتی که از نمره خود راضی بود، آن را ملاک پذیرش قرار می دهد. در صورت به رسمیت شناختن این آزمون از سوی داوطلب، تا سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اعتبار دارد.
ایجاد تحول اساسی در آزمون های ۱۴۰۳
پورعباس ادامه داد: در بودجه بندیِ آزمون سازی و در نحوه برگزاری آزمون تحول اساسی خواهیم داشت. در این زمینه، تولید سوال، بخش اصلی کار است و نحوه پایش این سوالات و ممیزی کردن آن با فرایند جدیدی صورت می گیرد و در یک گستره وسیع در کشور انجام می شود. به همین منظور یک پورتال در حال طراحی و بخش هایی از آن در حال تست است. در این پورتال، معلمان و استادان سوالات را از سراسر کشور به صورت الکترونیکی ارسال می کنند.
وی افزود: سوال در یک هیأت ممیزه که افراد آن به شکل محرمانه و گزینشی با حکم عالی ترین مقام وزارت علوم حکم می خورند، مورد پایش قرار می گیرند و سپس وارد بانک سوالات می شود. همچنین، قبل از نهایی شدن و استفاده در آزمون ها، دوباره تست می شوند. بر اساس پیش بینی ها، حجم کار طوری خواهد بود که در دقیقه حداقل ۱۰ میلیون نفر سوال را پوشش بدهیم. 
به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، سوالات در آزمون ۱۴۰۳ به شکل هوشمند طراحی و بعد از طراحی هر آزمون، سوالات به مخزن باز می گردد و دیگر منتشر نمی شود حتی برای سال های بعد دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. در این رابطه، متن سوال ممکن است استفاده شود اما متن پاسخ ها شاید تغییر کند.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور، تاکید کرد: در نهایت به سمتی می رویم که نوع سوالات هم متعدد می شود، فعلا در حال امتحان کردن چهار گزینه ای و بعد چند گزینه ای هستیم، به این معنی که یک سوال ممکن است چند گزینه صحیح داشته باشد. در جلسه امتحان، داوطلبان در ماه ها و حوزه هایی که اعلام می شود، حضور می یابند و طبق قانون ۲ بار امکان حضور در این آزمون های آزمایشی وجود دارد. در جلسه آزمون نیز از طریق دستگاه های هوشمند، سوال می آید، داوطلب پاسخ می دهد، سپس با محو این سوال و جواب، سوال بعدی برای داوطلب ظاهر می شود. 
وی درباره برگشت داوطلب به سوال گفت: برگشت به سوال روش درستی نیست،معمولا انتخاب اول، انتخاب صحیح تری است و اولین انتخاب به صحیح بودن خیلی نزدیک تر است. با دانشگاه های پیام نور و آزاد مذاکره می کنیم که سالن های مجهز برای این کار طراحی کنند. 
رییس سازمان سنجش در ادامه اظهار داشت: در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، بودجه های مناسبی برای هوشمندسازی ها اختصاص یافته است. رقم ثبت نام آزمون های سراسری گران تر هم نمی شود و در حدود همین قیمت ها باقی می ماند.
وی درباره الکترونیکی شدن آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری، اظهار داشت: فاکتور اصلی در مجازی شدن آزمون ها، تهیه بانک سوالات است و هر آزمونی که بانک سوالات مناسبی پیدا کرد امکان الکترونیکی شدن دارد. 
پورعباس درباره برگزاری آزمون توسط دانشگاه ها، تاکید کرد: دانشگاه ها می توانند در پذیرش دانشجو مجزا عمل کنند و الان هم سنجش از پذیرش جدا است. اما با توجه به تعدد دانشگاه ها، برگزاری آزمون ها به سازمان سنجش آموزش کشور سپرده شده است. 
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج دفترچه و پنج پاسخنامه داشتیم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴ دفترچه و پاسخنامه داریم که به همین نسبت هزینه ها افزایش می یابد. امیدواریم این هزینه ها را با کمک دولت جبران کنیم. 
پورعباس درباره ابلاغ ساز و کار افزایش ۲۰ درصدی رشته های پزشکی، اظهار داشت: در آزمون سراسری سال جاری هزار و ۶۰۰ نفر به ظرفیت رشته های پزشکی افزوده می شود؛ البته امکان افزایش حدودی این آمار وجود دارد که این افزایش بین همه دانشگاه ها توزیع خواهد شد اما متعهد خدمت در مناطق نیازمند به پزشک بشتر می شوند.
به گفته رییس سازمان سنجش، سهمیه های کنکور سراسری هنوز در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده است و این تغییرات به امسال نخواهد نرسید. پیشنهادهای سازمان سنجش برای تطبیق نمرات و تاثیر سهمیه ها ارائه شده است و پس از بررسی تغییرات در صورت تصویب به ما اعلام می شود. ممکن است به سال ۱۴۰۲ برسد و ممکن است هم نرسد.
پورعباس درباره آغاز سال تحصیلی و زمان پایان نتایج کنکور های کشوری، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش می شود که نتایج آزمون ها تا شهریورماه اعلام شود و دانشجویان اول مهرماه در کلاس دانشگاه ها حاضر شوند.
وی درباره آزمون سارسری ۱۴۰۱ گفت: آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ محتوایی است و اکنون سوالات در قرنطینه قرار دارد؛ اینکه آموزش و پرورش می گوید با آنها مشورت نشده این طور نیست. سوالات کنکور به صورت تصادفی از مخزن انتخاب می شود و تا آنجا که توانستیم سوالات غیر مرتبط را از مخزن حذف کرده ایم. ضمن اینکه در این زمینه با آموزش پرورش همکاری شده است.
آزمون های ۱۴۰۲
پورعباس درباره آزمون های سال ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۲ با ۲ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درسال ۱۳۹۲ و یک اصلاحیه در سال ۱۳۹۵ مواجه هستیم که بر مبنای آن، شورای سنجش و پذیرش تشکیل شد و تصمیمات کنکور را در آن شورا می گیرند. همچنین به تازگی، مصوبه دومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که از سوی رییس جمهوری وقت ابلاغ شد. البته تعارضات محدودی بین این مصوبه و مصوبه قبلی به خصوص در بند آخر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وجود داشت که قوانین متعارض را ملغی اعلام کرده بود. 
رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در بهمن ماه، شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاحیه ای تصویب کرد که متظر هستیم اصلاحیه توسط رییس جمهوری ابلاغ شود. این اصلاحیه تلفیقی از مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بخش هایی از این مصوبه که در شورا قطعی شده است، اجرا می شود. 
وی اظهار داشت: به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتیم زمان نداریم و باید یک سال قبل هماهنگی لازم انجام دهیم که بر این اساس، سه تغییر عمده رخ می دهد. نخست، زیرگروه ها از بین می رود و ضرایب و تاثیر دروس را باید دوباره با وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی کنیم. دوم، امتحان دروس عمومی را در کنکور قرار نمی دهیم، سوم، آزمون تخصصی حداقل ۲ بار در سال برگزار می شود و مورد چهارم، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی سال دوازدهم به شکل ۶۰ درصد قطعی است.
رییس سازمان سنجش افزود: اگر قانون ابلاغ شود و شورای سنجش تصویب کند برای رشته ای که ۱۰۰ درصد سوابق تحصیلی وجود دارد ۶۰ سوابق اعمال می شود و برای هنر و زبان به نسبت سابقه ای که وجود دارد، این تاثیرها اعمال می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :