19 دی: واشنگتن اعلام کرد که اگر ایران خواهان رفع تحریم‌هایی ورای برجام است، باید به تمامی نگرانی‌های آمریکا ورای توافق هسته‌ای رسیدگی کند.
به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد: ما به طور عمومی مذاکره نمی‌کنیم اما اگر ایران می‌خواهد تحریم‌های ورای برجام لغو شوند، باید به نگرانی‌های‌مان ورای برجام پاسخ دهد.
 وی افزود: اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای رفع مشکلات دوجانبه ورای برجام استفاده کنند، ما مطئنیم که می‌توانیم به سرعت بر سر برجام به تفاهم برسیم و اجرای مجدد آن را ازسر بگیریم.
این سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی صحبت‌های فرمانده نیروی دریایی سپاه مطرح شد.
دریادار علیرضا تنگسیری ساعاتی پیش در ضیافت افطاری وابستگان نیروی دریای سپاه در استان فارس با اشاره به مذاکرات با آمریکا گفته بود: مرتب پیغام می دهند اگر از دست انتقام حاج قاسم بکشید، فلان امتیاز  را می‌دهیم و فلان تحریم را بر می داریم اما این خیالی باطل است. هم رهبری بر گرفتن انتقام تاکید دارند و هم فرمانده سپاه گفته است که انتقام حتمی است اما جا و مکان را ما تعیین می‌کنیم.
مذاکرات وین در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی در پی حمله روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران- واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته بود: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد.
خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.
او افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی‌کنیم و اگر آمریکا می‌خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :