19 دی: سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد، بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در راستای منافع ملی آمریکاست.
ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود به سوالاتی پیرامون روند مذاکرات وین که مدتی است به دلیل زیاده‌خواهی‌ها و کارشکنی‌های واشنگتن با وقفه مواجه شده است، پاسخ داد.
بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پرایس در این باره گفت: من اطلاعات تازه‌ای فراتر از آنچه آخرین بار، یک یا دو روز پیش درباره آن صحبت کردیم در اختیار ندارم. همان طور که می‌دانید ما در ماه‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم اما رسیدن به توافق نامشخص است.
وی ادامه داد: اختلاف‌هایی وجود دارد که باقی مانده است. ما همچنان فعالانه پیگیر حل‌وفصل آنها هستیم، چراکه همچنان معتقدیم بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، منافعی در زمینه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای برای ما به ارمغان خواهد آورد که بسیار به سود امنیت ملی ماست.
پرایس با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و تکراری واشنگتن درباره ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: در بالاترین سطح‌ اجرای دوباره برنامه جامع اقدام مشترک، محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد؛ محدودیت‌هایی قابل راستی‌آزمایی و دائمی را دوباره بر برنامه هسته‌ای این کشور اعمال خواهد کرد. این ابزاری خواهد بود که از طریق آن، اطمینان حاصل خواهد شد که تعهد رئیس جمهور بایدن مبنی بر اینکه ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست ‌پیدا کند، تضمین شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین گفت: ما همراه با هم پیمانان خود به طور مساوی برای سناریوهایی، با و بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام آماده می‌شویم، زیرا این وضعیت بسیار نامشخص است و در نهایت ما یک تصمیم خواهیم گرفت. ما تنها توافقی را امضاء خواهیم کرد که رئیس جمهور بایدن تشخیص دهد که به سود امنیت آمریکاست.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “ایران برای خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا چه کاری باید انجام‌ دهد؟” تصریح کرد: باید بگویم که ما به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم اما ایرانی‌ها باید بدانند که این، فرصتی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. بنابراین، ما برای مدتی بر سر میز مذاکره می‌مانیم. ما بر سر این موضوع همکاری نزدیکی با متحدان و شرکای اروپایی‌مان داشته‌ایم.
پرایس در ادامه گفت: بازگشت به اجرای کامل برجام در راستای منافع ما است زیرا به ما مزایای عدم اشاعه هسته‌ای را ارائه می دهد و یکی از این مزایا طولانی شدن مدت زمان گریز هسته‌ای ایران است. اکنون، این زمان گریز هسته‌ای به میزان قابل توجهی کمتر شده است.
در حالیکه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می‌کند که برنامه هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و ایران به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نیست، این مقام آمریکایی مدعی شد: هدف ما اعمال دوباره محدودیت‌های هسته ای بر ایران و عدم دستیابی آن به سلاح هسته‌ای به صورت دایم  و قابل تایید است.

  • نویسنده :
  • منبع :