19 دی: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، هوشیاری در پیشگیری از شیوع بیماری سرخک در استان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بهترین راه مقابله با این بیماری انجام واکسیناسیون و گزارش فوری موارد مشکوک به سرخک جهت انجام مداخله‌های بهداشتی توسط کارشناسان مرکز بهداشت است.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی علوم پزشکی قم، سیامک محبی در گفت‌وگویی افزود: کلیه افرادی که سابقه واکسیناسیون سرخک را از ابتدای تولد نداشته‌اند و نیز کلیه اتباع غیرایرانی ۹ ماه تا ۳۰ سال بدون توجه به دریافت و یا دریافت نکردن واکسن در گذشته جهت انجام واکسیناسیون سرخک به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا مراجعه کنند.
محبی یادآور شد: واکسن سرخک در قالب واکسن سه‌گانه ام.ام‌.آر که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک، ‌سرخجه و اوریون است، در ۲ نوبت در سنین ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود، از این رو از عموم مردم استان خواهشمندیم اگر کودک زیر پنج سال دارند و واکسیناسیون کودکشان به تاخیر افتاده، هرچه سریع‌تر به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند.  
وی در خصوص علائم بیماری ویروسی سرخک خاطرنشان کرد: بیماری سرخک که با علائم تب و بثورات جلدی قرمز رنگ ظاهر می‌شود و با علائم تنفسی، سرفه و آبریزش بینی و همچنین قرمز شدن مخاط چشم همراه است، بسیار مسری بوده و از طریق تنفس منتقل می‌شود.
محبی افزود: مبتلایان به سرخک یا کسانی که علائم مشکوک به سرخک دارند باید طی ۴ تا ۹ روز بعد از شروع بثورات پوستی قرمز رنگ در منزل استراحت کنند و در صورت نیاز به خروج از منزل از ماسک تنفسی جراحی استفاده کنند.
رییس مرکز بهداشت استان در پایان خاطرنشان کرد: طی مدت بیماری در اطرافیان و نزدیکان، افراد حساس فامیل و خانواده مانند نوزادان، زنان باردار و کسانی که واکسن نزده‌اند اجازه ملاقات با بیمار را ندارند و سایر افراد در صورت تزریق واکسن و رعایت احتیاط‌های لازم از جمله استفاده از ماسک می‌توانند به مراقبت از بیمار بپردازند.
وی بیان کرد: سامانه‌های ۳۶۶۲۱۸۶۳ و ۳۶۶۱۰۴۰۰ به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش فوری موارد مشکوک به سرخک در استان می باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :