19 دی: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای کشورش همچنان بر اشتباه بودن سیاست کشورش برای خروج از برجام اذعان کرد و اظهار داشت: ما همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق (برجام) بهترین راه برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران است.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش های سناتورها درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران و نیز مذاکرات وین با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.
بلینکن خطاب به باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور جیم ریچ عضو ارشد این کمیته درباره برجام و مذاکرات آمریکا برای بازگشت به اجرای این توافق با اشاره به خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام افزود: در مورد وضعیت مذاکرات باید بگویم که ما وضعیت بسیار چالش بر انگیزی را به ارث بردیم.
وی با تکرار ادعاها درباره پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد: برنامه هسته ای ایران به سرعت درحال پیشرفت بود، اقدامات تحریک آمیز ایران و گروه های وابسته به آن افزیش یافته بود.
بلینکن بار دیگر به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اذعان و تاکید کرد: تصمیم برای خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران، نتایج لازم را به دنبال نداشت و برنامه هسته ای ایران را خطرناک تر کرد.
وی درعین حال با تمسک به حربه تصنعی "گریز هسته ای" مدعی شد: این تصمیم همچنین مدت زمان گریز هسته ای ایران را از یک سال به چند هفته کاهش داد و تهران رفتار خشونت آمیز خود را افزایش داد.
باب منندز سناتور ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در مقابل مدعی شد که امضای توافق با ایران به توانایی موشکی تهران که بسیار قوی تر از کشورهای منطقه است، رسیدگی نخواهد کرد و رفتار مخرب ایران در منطقه را محدود نخواهد کرد.
این سناتور در عین حال اذعان کرد که سال ۲۰۲۲ دیگر سال ۲۰۱۴ نیست و شرایط تغییر کرده است. ایران دانش زیادی بدست آورده است یک توافق نمی تواند این دانش را از بین ببرد. این چالشی است که ما با آن مواجه هستیم.
سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی گفت که معتقد است اسرائیلی ها همانطور که اعلام کرده اند نخواهند گذاشت ایران به سلاح هسته ای دست یابد. وی در ادامه از بلینکن پرسید آیا ایران به دنبال سلاح هسته ای است؟
بلینکن پاسخ داد: ایرانی ها به دنبال ادامه برنامه هسته ای خود بوده اند که برجام آن را ممنوع کرده بود و اگر ما به پایبندی بازگردیم، این اقدامات همچنان محدود خواهند بود و به ما بیش از یک دهه در زمینه بند های غروب برجام زمان خواهد داد.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود، بر اساس اطلاعات موجود که قابل دسترس است، تلاش های ایران برای مسلح ساختن مواد هسته ای (ساخت بمب هسته ای) چندین سال است که متوقف شده است، اما ما از نزدیک بازگشت احتمالی ایران به این اقدامات را نظارت خواهیم کرد.
سناتور میت رامنی دیگر سناتور جمهوریخواه از ایالت یاتا نیز در این نشست ادعا کرد اگرچه ایران درحال مذاکره با ما است اما معتقدم آنها در مرحله ای به سمت ساخت سلاح هسته ای پیش خواهند رفت. در چنین شرایطی تسلیم شدن در مقابل آنها اقدام خوبی نخواهد بود و باید اطمینان یابیم که آنها در صورت اقدام برای دستیابی به سلاح هسته ای، یک هزینه بسیار سنگین پرداخت کنند.
وی از دولت آمریکا خواست این مساله را در کنگره به رای بگذارد و درباره دلیل این امر مدعی شد تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای، سایر جهان را به اقدامات مشابه ترغیب خواهد کرد.
این سناتورآمریکایی همچنین گفت که خوشحال می شوم که از مذاکرات (وین) خارج شویم. ایران هر روز درخواست های جدیدی را مطرح می کند و جواب این درخواست ها منفی است.


  • نویسنده :
  • منبع :