19 دی: یک ویدئوی واضح از نقش آمریکا در جابجایی تروریست‌ها در داخل عراق، روز پنجشنبه در رسانه‌های این کشور و گروهای مقاومت منتشر شد.

در روزهای اخیر رسانه‌های عراقی از جابجایی تروریست‌ها به وسیله بالگردهای «شینوک CH-۴۷ » آمریکا در مناطقی از عراق خبر می‌دهند. 

یک منبع آگاه اخیرا با افشای اطلاعاتی به رسانه‌های عراقی خبر داد که بالگردهای شینوک آمریکا دائما در حال جابجایی عناصر ناشناس و مشکوک در داخل عراق هستند. 

این منبع در گفت وگو با بغداد الیوم تصریح کرد، رصد تحرکات آمریکایی در عراق در پنج روز گذشته نشان می‌دهد که دو مورد جابه‌جایی داعشی‌ها با بالگردهای آمریکا در «حمرین» واقع در ۷۵ کیلومتری شمال شرق «بعقوبه» و اطراف بیایان «کنعان» در ۳۰ کیلومتری شرق بعقوبه استان دیالی (نزدیک مرزهای غربی ایران) انجام شده است. 

وی گفت: این عملیات همچنان به کلی سری است و اخیرا در سطوح بالای امنیتی در این باره بحث شده است زیرا پس از این جابجایی بود که نیروهای حشد الشعائری در «کشکول» دیالی تابع «قره تپه» واقع در ۱۱۰ کیلومتری شمال بعقوبه مورد حمله شدید و خونبار داعشی‌ها قرار گرفتند. 

کانال خبری «صابرین نیوز» نزدیک به گروه‌های مقاومت عراقی نیز روز پنجشنبه برای نخستین بار ویدئوی واضحی را از دو بالگرد آمریکایی در یکی از مناطق استان کرکوک در حین جابجایی تعدادی از عناصر تروریستی منتشر کرد. 

صابرین نیوز توضیح داده است که فیلم مزبور، بالگردهای آمریکایی از نوع AUG۲۱۲ را در حال خارج کردن عناصر تروریستی داعش از محل درگیری با نیروهای ارتش عراق در حوالی روستای «بیرمهیدی» و ارتفاعات «کراو» در استان کرکوک واقع در شمال عراق نشان می‌دهد. 

براساس گزارش صابرین نیوز، عناصر تروریستی داعش در درگیری با تیپ ۵۱ لشکر ۱۴ ارتش عراق گرفتار شده بودند و بالگردهای آمریکایی آنها را از منطقه خارج کردند. 

در این ویدئو توضیح داده  می‌شود که بالگردهای آمریکایی، در حال خارج کردن سه عنصر تروریستی داعش از منطقه درگیری هستند. 

نیروهای الحشد الشعبی عراق قبلا تصاویری از جابجایی عناصر داعش توسط بالگردهای آمریکایی منتشر کرده بودند اما این ویدئو برخلاف ویدئوهای پیشین، واضح‌تر تصویر برداری شده است. 

سفارت آمریکا در بغداد تاکنون در خصوص این ویدئو و نقشی که نیروهای آمریکایی در حمایت از تروریسم در عراق بازی می‌کنند، پاسخ نداده است. 

گروه‌های مقاومت اسلامی عراق در ماه‌های اخیر از نقش فزاینده آمریکایی‌ها در جابجایی عناصر تروریستی داعش خبرداده‌اند. 

«عدی الخدران» یکی از سران ائتلاف الفتح گفته است که آمریکا هسته‌های داعش را به نوار ملتهب شرق عراق در استان‌های دیالی و صلاح‌الدین بازگردانده است.

به گزارش ایرنا، الخدران در گفت وگو با رسانه‌های عراقی تصریح کرده است «نوار مرزی اداری میان دو استان دیالی و صلاح‌الدین همچنان تهدید امنیتی شدیدی در سایه حضور فعال و آشکار هسته‌های تروریستی داعش در روستاها و مناطق همجوار صلاح‌الدین و دیالی مانند المطیبیجة وجود دارد.

وی افزود: آمریکا در پشت پرده بازگشت هسته‌های داعش به این مناطق و خواهان بروز آشوب در بخش‌های مختلف عراق است. 

«قاسم الکریطی» یکی از فرماندهان الحشد الشعبی پیش‌تر خبر داد، دوربین‌های حرارتی فیلم‌هایی ضبط کرده‌اند که نشان می‌دهد بالگردهای آمریکایی عناصر تروریستی داعش را در استان صلاح‌الدین پیاده کرده‌اند. 

این در حالی است که بهانه آمریکا برای ادامه حضور در عراق مبارزه با داعش است. 

الکریطی گفت: آمریکا هیچ جدیتی در مبارزه با داعش ندارد. آمریکا نه تنها با داعش مبارزه نمی‌کند بلکه از تروریست‌ها حمایت می‌کند؛ این واقعیت را دوربین‌های حرارتی در استان صلاح‌الدین ثبت کرده‌اند. 

نیروهای مسلح عراق با مشارکت الحشدالشعبی از فروردین ماه گذشته عملیات گسترده نظامی علیه باقیمانده‌های گروه تروریستی داعش در استان‌های دیاله، کرکوک، صلاح‌الدین و الانبار تحت عنوان «اراده مستحکم» آغاز کرده که همچنان این عملیات‌ها ادامه دارد.



  • نویسنده :
  • منبع :