19 دی: دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام کرد: بیشترین حجم مسافر در تعطیلات عید فطر تا این لحظه به شهر شیراز و پس از آن به استان‌های مازندران و گیلان مربوط است.
ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که همزمان با تعطیلات عید فطر فعال شده است، در جلسه‌ای که شنبه دهم اردیبهشت‌ماه با حضور تعدادی از دستگاه‌های عضو از جمله اورژانس، جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی تشکیل داد، با پیش‌بینی افزایش سفر در استان‌های مختلف در تعطیلات پیش ‌رو بر ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران تاکید کرد.
مصطفی فاطمی، ‌ دبیر این ستاد از وضعیت رزرواسیون اقامتگاه‌های رسمی استان‌ها از جمله هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، بومگردی، مجتمع‌ها و کمپ‌های گردشگری در کشور گزارشی داد و گفت: پس از شیراز و استان‌های مازندران و گیلان، شهرهای اصفهان، همدان، سنندج، کاشان و مشهد نیز تا این لحظه بیشترین حجم رزرو در مراکز اقامتی را داشته‌اند و استان‌های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی و لرستان با افزایش رزرو اماکن اقامتی رسمی مواجه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود حجم مسافران ورودی به این استان‌ها افزایش یابد.
این برآورد ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر براساس اقامتگاه‌های رسمی است و خانه‌های استیجاری و شخصی و کمپ‌های محل برپایی چادر مسافرتی برای اعلام وضعیت، شمارش و ارزیابی نشده است.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین، درحالی‌که بیش از ۱۱۰۰ نفر در تصادف‌های نوروز سال ۱۴۰۱ جان خود را از دست دادند، در جلسه مدیریت سفرها در تعطیلات عید فطر، به تمهیدات در نظر گرفته‌شده برای کاهش تصادف‌های جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در ورودی شهرها کمپ‌هایی با استفاد از ظرفیت چادرهای عشایری با هدف کاهش تصادف‌ها راه‌اندازی خواهد شد و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها، گردشگران با حضور در این چادرهای عشایری ضمن آشنایی بیشتر با فرهنگ عشایر، می‌توانند مدتی را استراحت کنند.
وی به اجرای طرحی با عنوان «آتش‌سرد» در تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: این طرح  در دو استان به شکل پایلوت اجرا می‌شود که در آنجا،  نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها خصوصا در ساعات شب با علائمی از سوی پلیس و سازمان راهداری آشکارسازی می‌شود تا هشدارهای لازم به رانندگان داده شود.
فاطمی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که از طریق استانداران در این ستاد پیگیری می‌شود موضوع اسکان مسافران است و بخش‌های مختلف برای اسکان آماده هستند.
مدیر گردشگری داخلی همچنین گفت: به‌منظور جلوگیری از حوادث ناگوار برای گردشگران، ممنوعیت احداث چادر در کنار رودخانه‌ها را به استان‌های مختلف اعلام کردیم. ضمن این‌که نظارت دقیق بر ارائه خدمات شایسته به گردشگران، بازرسی مداوم از تاسیسات گردشگری و نحوه ارائه خدمات، فعالیت شبانه‌روزی سامانه ۰۹۶۲۹ و اطلاع‌رسانی دقیق و کامل به مسافران و گردشگران در تعطیلات عید سعید فطر از دیگر اقدامات و فعالیت‌های ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر است.

  • نویسنده :
  • منبع :