19 دی: یک کارشناس مسائل روسیه، با بیان اینکه روسیه در جریان حمله به اوکراین به اهدافی که تصور می کرد به آن دست پیدا کند، تاکنون نرسیده است، گفت: برآورد استراتژیک روسیه این نبود که این جنگ به این اندازه طولانی شود.
محمد شوری، در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی روسیه بعد از  گذشت دو ماه از حمله به اوکراین اظهار کرد: از لحاظ سیاسی تصویر دقیقی در مورد وضعیت داخلی روسیه وجود ندارد. در حال حاضر کرملین در داخل این کشور با اعتراضات گسترده در زمینه مخالفت با جنگ روبرو نیست و از طرف دیگر براساس برخی از نظرسنجی هایی که موسسات روسی انجام داده اند، محبوبیت پوتین در این مدت افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: البته نمی دانیم که این نظرسنجی ها چقدر اعتبار دارند و بر پایه حقیقت هستند، البته در گذشته این نظرسنجی ها معتبر بودند اما اینکه  آیا همچنان می توان به این نظرسنجی ها اعتماد کرد یا نه؟ چندان مشخص نیست.
وی با بیان اینکه از نظر سیاسی نمی توان در حال حاضر تحلیل دقیقی ارائه داد که آیا دولت روسیه و یا شخص پوتین در این مدت با چالش های جدی در زمینه مخالفت با جنگ در روسیه مواجه شده است یا نه؟، ادامه داد: به لحاظ اقتصادی براساس آمار و اخبار منتشر شده به نظر می رسد که اقتصاد روسیه تحت تأثیر تحریم های اعمال شده علیه این کشور قرار گرفته است. این موضوع بر روی رشد اقتصادی روسیه تأثیرگذار بوده است و ما تأثیرگذاری تحریم ها را در زمینه تورم، بازار کار و افزایش بیکاری در این کشور شاهد هستیم.
شوری با بیان اینکه براساس آمار و گزارش ها اثرات این تحریم ها بر روی اقتصاد روسیه قابل توجه بوده است، اظهار کرد: البته بخشی از این اثرات تحریم ها را دولت روسیه توانسته کنترل و مدیریت کند به خصوص در زمینه ارزش پول ملی این کشور، ولی بخشی از تبعات اقتصادی تحریم ها غیرقابل جبران هستند و اثرات آن بر اقتصاد روسیه در حال مشاهده شدن است.
این کارشناس مسائل روسیه در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی با گذشت بیش از دو ماه از زمان حمله روسیه به اوکراین، کرملین در این جنگ زمین گیر شده است؟ خاطر نشان کرد: نمی شود گفت که روسیه در این جنگ زمین گیر شده است ولی باید به این موضوع توجه داشت که روسیه تاکنون نتوانسته به اهدافی که تصور می کرد و انتظار آن را داشت، دست پیدا کند. جنگ روسیه و اوکراین طولانی شده است. بیش از دو ماه از آغاز این جنگ می گذرد و برآورد استراتژیک روسیه این نبود که این جنگ تا این اندازه طولانی شود.
شوری خاطر نشان کرد: آن ها انتظار داشتند که زلنسکی زودتر تسلیم شود و دستاوردهای نظامی روسیه در جریان این جنگ گسترده و قابل اتکا باشد که بتوانند در مذاکرات دست پر باشند. اما به نظر می رسد روسیه نتوانسته به اهداف مورد نظر خود در این جنگ برسد و در صحنه عملیاتی نبرد تاکنون پیروزی برجسته ای برای روسیه حاصل نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :