19 دی: پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن با پرداختن به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مطرح کرد که تحریم‌های دولت بایدن علیه روسیه، مانع همکاری هسته‌ای آن با ایران نخواهد شد.
به گزارش پایگاه واشنگتن فری بینکن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که آمریکا مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران - روسیه برای ساختن بخش‌هایی از زیرساخت‌های ایران نخواهد شد.
بلینکن در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اولین بار به طور علنی تایید کرد که دولت بایدن مانع همکاری هسته‌ای ایران و روسیه نخواهد شد. دارل عیسی، قانون‌گذار آمریکایی از بلینکن خواست تضمین بدهد که تحریم‌ها هم علیه ایران و هم علیه روسیه تا زمانی که مسکو به جنگ بی‌دلیلش در اوکراین ادامه می‌دهد، پابرجا باقی خواهد ماند.
وزیر امور خارجه گفت که هرگونه تحریمی که به دنبال دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای جدید در مذاکرات وین لغو شود، جدا از کارزار فشار فعلی آمریکا علیه روسیه خواهد بود، این یعنی قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری میان تهران و مسکو مجوز اجرا خواهد داشت.
به گفته او «اقداماتی که روسیه پس از توافق [در مذاکرات وین] انجام خواهد داد، اگر بازگشتی به توافق در کار باشد، در تناقض با تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به خاطر اقدامات آن در اوکراین نخواهد بود.»
دولت بایدن به عنوان بخشی از مذاکرات ادامه‌دار با ایران بر سر احیای توافق هسته‌ای که توسط روسیه به نیابت از آمریکا پیش برده می‌شود، متعهد شد برای تحریم‌هایی معافیت اعمال کند که مانع پرداخت حداقل ۱۰ میلیارد دلار مبلغ این قرارداد از سوی تهران به مسکو می‌شود. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌گویند، این امتیاز موجب کارشکنی در تلاش‌های بین‌المللی برای به انزوا کشیدن روسیه در قبال جنگ ادامه‌دار آن در اوکراین می‌شود.
عیسی به دنبال اظهارات بلینکن در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به واشنگتن فری بیکن در این باره گفته است، «دولت بایدن آنقدر از توافق با ایران ناامید شده است که واسطه پرداختی ۱۰ میلیارد دلاری ایران به روسیه می‌شود و روی تحریم‌های خودش معافیت اعمال می‌کند تا این اتفاق بیفتد.»
در ادامه این گزارش چنین عنوان شده است: اتکای دولت بایدن به روسیه برای برقراری دیپلماسی با ایران موجب آزرده خاطر شدن رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه کنگره شده است که می‌خواهند به خاطر «جنایات جنگی» روسیه در اوکراین آن را تماما از جامعه جهانی کنار بگذارند.
شرکت دولتی روس اتم روسیه آماده ساخت پروژه‌های هسته‌ای متعددی برای ایران است که در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا تحریم‌ شده بودند. آمریکا اخیرا در سال جاری، به عنوان بخشی از یک سری امتیازات برای ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای، معافیت‌هایی برای تحریم‌های مرتبط با این پروژه‌ها اعمال کرد.
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مارس در این باره گفته بود: ما مسلما مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را به عنوان از سرگیری اجرای کامل برجام [توافق هسته‌ای] تحریم‌ نخواهیم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :