19 دی: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری با مطرح کردن ادعاهایی به سوالاتی درباره نقش ایران در منطقه پاسخ داد و گفت، وزارت دفاع آمریکا از تلاش‌های دیپلمات‌های این کشور برای رسیدن به توافقی در زمینه پیش‌رفت‌های برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.
به گزارش وبگاه وزارت دفاع آمریکا، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که ایران اخیرا گفته است قرار نیست برنامه‌اش برای تلافی و انتقام ترور شهید سردار قاسم سلیمانی را کنار بگذارد و با توجه به اظهارات اخیر موساد و همچنین این که چین و ایران همکاری نظامی‌شان را تقویت کرده‌اند، این موضوعات چه تاثیری بر موضع آمریکا در حفاظت از نیروهایش در خارج از مرزها خواهد داشت، گفت: ما همیشه به فکر حفاظت از نیروهایمان در خارج از مرزها هستیم، به ویژه در خاورمیانه و بر اساس این که تهدید امنیتی موجود چه باشد، آن را مرتب تغییر می‌دهیم.
موساد اخیرا در راستای سیاست های ایران‌هراسی مدعی شد طرح ترور یک ژنرال آمریکایی در آلمان خنثی شده است و سعی کرد این موضوع را به ایران ربط دهد.
کربی با مطرح کردن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه ادامه داد: این‌جا [پنتاگون] هیچ کسی غافل از این نیست که ایران همچنان یک بازیگر مخرب در منطقه است. آن‌ها به حمایت از گروه‌های تروریستی و توسعه برنامه موشک‌های بالستیکشان ادامه می‌دهند. واضح است که آن‌ها حتی وقتی در مذاکرات حاضرند، به ایجاد برخی توانمندی‌های هسته‌ای ادامه می‌دهند. آن‌ها به کشتیرانی صدمه می‌زنند و تهدید آشکاری در حوزه دریانوردی ایجاد می‌کنند.
این اظهارات کربی در حالی مطرح می شود که ایران نقش اصلی را در تامین امنیت خلیج فارس ایفا می کند؛ آمریکا مدتهاست که سیاست‌های کشورهایی که مخالف سیاست‌های واشنگتن هستند را مخرب و جبهه مقاومت را تروریستی می خواند. 
در حالی که کلیه فعالیت‌های هسته ای ایران تحت شدیدترین نظارت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این نهاد فنی همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکیده کرده است، سخنگوی پنتاگون افزود: به همین دلیل است حتی با وجود این که این وزارت‌خانه همچنان بر این باور است که حل کردن هیچ مشکلی در خاورمیانه با وجود در اختیار داشتن یک سلاح هسته‌ای توسط ایران آسان‌تر نخواهد بود. بنابراین، ما به حمایت از فعالیت دیپلمات‌هایمان در تلاش برای رسیدن به توافقی جدید در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای آن‌ها حمایت می‌کنیم. اما حتی با وجود تمام این حمایت‌ها، هنوز وظیفه‌ای اساسی داریم که از منافع امنیتی خود و شرکا و متحدانمان در خاورمیانه صیانت کنیم. به این خاطر است که ما همچنان حضور [نظامی] زمینی و دریایی پر قدرتی در خاورمیانه داریم. مدام هم درحال بررسی این هستیم که آیا بر اساس تهدید موجود درست است یا نه.
کربی ادامه داد: بنابراین، حفاظت از نیروها و راهمان یکی از نگرانی‌های اصلی وزیر دفاع است. مسلما او تجربیات زیادی در این بخش از جهان دارد. بنابراین، به دقت این موضوع را رصد می‌کند. اما نمی‌خواهیم و نباید درباره هیچ روز مقرری صحبت کنیم، چون به خاطر فعالیت‌های ثبات‌زدای متعدد ایران تغییر می‌کند، تهدید موجود هم هر روز تغییر می‌یابد.
او در پاسخ به این سوال که با توجه به این که موساد مدعی شده است حمله‌ای علیه یک ژنرال آمریکایی درآلمان را خنثی کرده است، این ژنرال چه کسی بوده و این اتفاق چه زمانی رخ داده است، گفت: در این باره صحبتی نمی‌کنم.
آمریکا مدتی است با متوقف شدن مذاکرات وین سعی دارد که القاء کند ایران عامل این وقفه است، این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است که در چارچوب برجام مشکلی با ادامه مذاکرات ندارد اما زیر بار زیاده‌خواهی‌های آمریکا نخواهد رفت.

  • نویسنده :
  • منبع :